„Concurența pe piață este denaturată”, spun reprezentanții Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Printr-un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului, Legea nr. 38/2003 legată de transportul în regim de taxi, respectiv în regim de închiriere, ar putea suferi modificări.

Ce spun reprezentanții?

Nimeni nu pare să conteste eficiența tehnologiei în dinamica societății românești; de la an la an, numărul aplicațiilor web, mobile & desktop este în creștere. Tocmai datorită acestui lucru, spun reprezentanții, are loc o denaturare a pieței prin comercializarea aplicațiilor taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/sau a dispeceratelor de taxi:

 În ultimii ani, piața serviciilor destinate populației este într-o permanentă schimbare, ca urmare a dezvoltării tehnicii și tehnologiilor moderne, fiind în creștere utilizarea programelor de software, a aplicațiilor web sau a aplicațiilor mobile, în scopul satisfacerii nevoilor zilnice, este necesar ca și piața serviciilor de taxi să fie adaptată noilor cerințe.

Datorită acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată prin comercializarea acestor aplicații taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/sau a dispeceratelor de taxi.

În atenție se află aplicațiile de taxi fără dispecerat

De asemenea, dispecerizarea serviciilor de taxi prin intermediul aplicației menționate se face fără autorizațiile prevăzute de Legea nr. 38/2003.

Având în vedere cele precizate, se impune modificarea cadrului legal şi adoptarea unor soluții adecvate de maximizare a eficienței la nivel național, astfel încât, cerinţele normative să răspundă evoluţiei tehnologice şi exigenţelor clienţilor.

Mai mult, ordonanţa de urgență emisă zilele trecute vizează şi taxiurile care funcţionează pe firme înafara localităţii sau judeţului

Conform art. 20, alineatul (7) din Legea nr. 38/2003, se interzice taxiurilor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staţioneze în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare.

Sancțiuni pentru șoferii de Uber și Taxify

Un alt aspect constatat în practică, îl reprezintă dificultatea  sancţionării cu amenda ce se aplică Potrivit art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003, persoanele fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a faptelor următoare, vor fi sancționate cu amenzi: * transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor legii; * *transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3.5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor legii ori altă autorizaţie valabilă. (Faţă de acestea, este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancțiunea, neexistând posibilitatea efectivă de a monitoriza de câte ori o persoană exercită activitatea de transport persoane în regim de taxi în altă localitate decât cea de autorizare, prin staționarea în acea localitate.)

Astfel, necesitatea constatării și demonstrării caracterului repetat al faptei nu mai este mandatoriu, șoferii serviciilor puse în discuție urmând să poată primi sancțiuni din partea organelor de control.

Pentru a putea fi adoptat, proiectul de ordonanță de urgență emis zilele trecute, are nevoie de avizul Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social şi al Consiliului Concurenţei.

Nota Fundamentare OUG Taxi by Anonymous laThOzTaXO on Scribd

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.