Cu toții ne-am bucurat să auzim povestea de succes a Sandrei Hallal, co-fondatoare Zuriell, startup-ul agendei „pe viață”, refolosibile, care a devenit în anul 2016 cel mai bine vândut produs lansat prin crowdfunding pe o platformă din România. Alături de Zuriell, se află și LEMNIA, startup-ul genților sculptate în lemn, dar și Dare to Rug, prima marcă românească de covoare hand-tufted.

Ce au în comun toate aceste startup-uri? Am putea spune că și-au concretizat ideea de afacere, dar ar fi prea puțin. Ele au trecut, însă, pe lângă alte 100 de startup-uri participante, prin experiența Hubceleratorului, un adevărat program-ancoră de susținere a antreprenorilor, în care au beneficiat de 100 de ore de mentorat și 80 de ore de workshop-uri, structurate într-un program complex, care include insight-uri valoroase despre tot ce înseamnă business modelling, inovație, planning, validare, contabilitate, marketing, social media și finanțare.

Doar 1 din 10 startup-uri supraviețuiește primului an. Dintre participanții la Hubcelerator din ultimele ediții însă, peste 50% și-au continuat activitatea și după primul an, iar 19% dintre ei sunt deja profitabili. Printre factorii care fac ca un startup să își continue activitatea sunt potrivirea între produs și piață, viteza de „mișcare” și de luare a deciziilor și folosirea atentă a resurselor – mai ales când sunt puține. Cel mai important lucru însă este o atenție mare și timp de dedicat pe marketing și vânzări.  – Oana Craioveanu, CEO Impact Hub Bucharest

Care este super-puterea ta?

Prietenii de la Impact Hub spun că noi, absolvenții Hubcelerator, suntem super-eroi. Eu cred că super-eroii sunt ei, pentru că fac lucruri extraordinare care schimbă lumea în bine. Unul dintre acestea este programul de accelerare Hubcelerator, în cadrul căruia am dobândit super-cunoștinte pe care le aplic zi de zi în dezvoltarea Lemnia, super-prieteni, super-colaboratori și un super-mentor.” – Răzvan Chelu, co-fondator Lemnia.

La Hubcelerator, antreprenorii sunt sprijiniți încă de la idee, până la modelul de business valid în piață în doar 10 săptămâni, de către mentori și experți în domenii variate de activitate. Iată, așadar, în ce anume constă programul Hubcelerator: 10 workshop-uri, în care se aprofundează noțiunile de bază ale unui startup, sesiuni Mentoring Madness, unde profesioniștii și antreprenorii oferă feedback aplicat, 3 Monday Meetups – întâlniri cu membrii ai comunității Impact Hub Bucharest – 1 pitch în fața comunității, experților și potențialilor investitori, contacte directe cu profesioniști și vizibilitate și chiar un Membership Impact Hun Connect pentru 3 luni. Asta da experiență, nu-i așa?

Hubcelerator este una dintre modalitățile prin care susținem antreprenorii la început de drum și ceea ce îl face un program cu adevărat util este faptul că îi conectăm pe participanți cu potențiali clienți și colaboratori, dar și cu rețeaua noastră de membri Impact Hub Bucharest. Le punem la dispoziție toate resursele de învățare, îi integrăm în comunitate, le oferim feedback aplicat modelelor lor de business. Ne bucură să vedem antreprenori realiști, concentrați și pe cifre, pe creștere, dar și pe calitate și inovare.” a declarat Oana Craioveanu, cofondator și CEO Impact Hub Bucharest.

Cine poate participa?

La Hubcelerator, pot aplica antreprenorii din orice domeniu de activitate, iar modelele de afacere pot fi variate, fie că este vorba de profit/non-profit sau modele de business hibrid. Se pune accent, în special, pe noutatea afacerii, pe mentalitatea de învingător, pe pasiune și pe determinarea de a participa activ la accelerator.

„Pentru acceleratorul de afaceri Hubcelerator, căutăm antreprenori care sunt la începutul drumului, individuali sau cu echipă, care au o idee conturată și care au făcut un prim pas, cât de mic, pentru ideea lor, indiferent de industrie – fie că vorbim despre un prototip sau chiar de o pagină de Facebook sau de un eveniment în care și-au prezentat proiectul prietenilor și colegilor.”

Printre participanți, se pot număra și antreprenori care au lansat deja ideea, dar își dau seama că au nevoie de schimbări strategice pe întrebări fundamentale: Cum știu care sunt clienții potriviți? Cum ajung la ei? Cum îmi stabilesc prețurile și tarifele? Cum mă promovez? Cum fac ca business-ul meu să fie operațional și să pot livra ce am promis?

„Ecuația” la care ne uităm pentru ca un antreprenor ca să participe la acest accelerator este, mai degrabă, aceasta: om + idee + istoric

O idee nu este niciodată doar o idee, ci vine odată cu omul care o propune, cu experiența sa și conexiunea cu oamenii din industrie. Desigur, în mod ideal, ne dorim idei bine conturate, poate chiar MVP-uri sau startup-uri în stadii incipiente, dar nu vom exclude pe cineva foarte bine conectat la domeniul în care vrea să activeze și care argumentează necesitatea business-ului său, însă nu are un concept clar definit.

Ulterior, startup-urile participante sunt susținute să inițieze campanii de crowdfunding pe Startarium, o inițiativă Impact Hub și ING, iar avantajele sunt numeroase. De exemplu, o astfel de campanie ajută un antreprenor să obțină vizibilitate, să își valideze ideea, să își definească obiectivele și este și o metodă mult mai independentă, în comparație cu alte metode de finanțare. Prin experiența crowdfunding-ului au trecut și Zuriell, Lemnia, Dare to Rug, iar acum, în plină campanie de crowdfunding, se află eematicoToys, startup-ul jucăriilor educaționale.

„Hubcelerator a fost, pentru mulți, un program care a ajutat la calibrarea viziunii. Avem participanți care au schimbat, de exemplu, pricing-ul după participarea la accelerator, pentru că și-au dat seama că au un preț prea mic” – Oana Craioveanu, CEO, Impact HUB Bucharest.

Câteva exemple de afaceri pe care și-a pus amprenta participarea la accelerator sunt: Aviziero, care a schimbat modelul de business, crescând veniturile cu 50% în 6 luni de la program; Dare to Rug a evoluat în 10 săptămâni de la un set de mostre la o identitate, un preț și o strategie de intrare pe piață prin lansarea unei campanii de crowdfunding finanțate cu succes. Prin același mecanism, Zuriell s-a lansat efectiv pe piață, devenind în 2016 cel mai bine vândut produs lansat prin crowdfunding pe o platformă din România până la momentul acela.

Există idei de business/startup-uri rele/nepotrivite? Ori echipe insuficient de bine pregătite să le dezvolte și să le susțină?

Nu aș spune că există idei de business rele, ci doar idei care nu reușesc să răspundă unei probleme sau nu o fac destul de bine precum altele deja existente. Conform Barometrului Startup-urilor din 2017, realizat de EY, Impact Hub Bucharest și Startarium, principalul obstacol cu care se confruntă antreprenorii în lansarea și dezvoltarea unei afaceri este educația precară. Așadar, resursele de învățare trebuie consumate în primul rând înainte de a porni o afacere. Este un sprijin pe care îl acordăm și noi în accelerator prin workshop-urile pe care le organizăm, dar și prin platforma Startarium, unde oferim acces gratuit la diverse instrumente de creștere.

TOP TIPS de la Oana Craioveanu, CEO, Impact Hub Bucharest

Cred că există trei recomandări principale pentru antreprenorii la început de drum:

  1. să nu vândă un produs sau serviciu de care nu este nevoie;
  2. să nu petreacă prea mult timp îmbunătățind produsul/serviciul, în loc să lucreze la modurile în care îl pot vinde;
  3. să fie foarte organizați în ceea ce privește managementul financiar.
Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.