Pe cât de interesant este să alegi numele startup-ului tău, pe atât de dificil este. Alegerea făcută poate avea un impact semnificativ asupra succesului (sau eșecului) unei afaceri și reprezintă, bineînțeles, unul dintre cele mai importante aspecte căruia trebuie să îi acorzi atenție la început.

Poate părea frustrant, obositor și dificil, însă primul lucru pe care trebuie să îl faci este să arunci o privire la fundamentul pe care se află afacerea ta: misiunea/scopul propus, planul de afaceri și oamenii cărora te adresezi. Pune-ți întrebările: „Ce mesaj vreau eu să transmit prin numele afacerii?”, „Care sunt prioritățile? Să fie ușor de pronunțat, unic, diferit, să se refere strict la produsele/serviciile mele?”, „La ce o să se gândească oamenii/ce o să simtă atunci când vor auzi numele?”

Atunci când ego-ul intră în afaceri, rezultatul nu se lasă așteptat – „Frații Dinu” sau „Elena & Costel”, de exemplu. Într-adevăr, este bine să îți vezi numele pe un business card, dar nu transmite nimic despre produsele/serviciile oferite. Imediat după nume, ai putea scrie serviciul/produsul oferit și ar fi cam așa: „Frații Dinu – organizare nunți și alte evenimente”, care nu sună întocmai bine. Rămâne, fără îndoială, una dintre cele mai mari greșeli în alegerea numelui afacerii.

Numele trebuie să sune bine atunci când este spus cu voce tare; trebuie să transmită o idee și să fie, în același timp, ușor de pronunțat. Primele reacții ale oamenilor care au văzut „Flickr” și „delicio.us” nu au fost întocmai prietenoase.

Evită abrevierile; dacă IBM a avut succes în decenii de existență pe piață, acest lucru nu garantează că un nume ca „2RHGP” va avea succes. De asemenea, nu folosi termini generici care să spună totul și să nu transmită nimic. Folosește termeni specifici, care să transmită exact ceea ce îți dorești. Un exemplu bun este alegerea lui Tim Ferris de a-și numi cartea „The 4-Hour Work Week”: simplu, scurt și la obiect.

Fără limite

Nu toate startup-urile eșuează; unele dintre ele au succes și chiar se pot extinde.  Un exemplu cunoscut este Amazon, care a început ca o librărie online, dar s-a extins ulterior și a început să vândă casete video, DVD-uri, MP3 playere etc. Observăm faptul că numele ales „Amazon” lasă loc de extindere ulterioară a gamei de produse/servicii, dar dacă alegea un nume ca „OnlineBooks”, lucrurile preau deja limitate. Așadar, aruncă o privire și către viitor.

GOOGOL nu ne surprinde

Te-ai întrebat vreodată de ce oamenilor le sunt atât de cunoscute nume ca Verizon, Google (initial era Googol), Etsy, Skype, Hulu, Zillow și eBay? Ei bine, pe lângă faptul că aceste companii investesc milioane de dolari în branding și advertising pentru a-și face auzite numele. În plus, te-ai întrebat vreodată de la ce vine Skype sau Google, deși le folosești de ani buni? Poate pentru că ele și-au câștigat statutul de companii dominante și prea puțin mai contează.

De aceea, de preferat ar fi să te adaptezi situației: din postura de startup, cu buget limitat pentru branding și advertising, este foarte riscant să investești într-un nume care nu exprimă nimic – un nume compus din jumătăți de cuvinte  sau unul împrumutat din alte limbi.

Un alt aspect la care merită să te gândești este faptul că mulți fondatori de Startup-uri aleg nume care încep cu primele litere ale alfabetului: AAA Robotics, AA Supermarket etc. Asta pentru că vor să fie primii printre rezultatele căutărilor – când vine vorba despre motoarele de căutare, afișarea în ordine alfabetică a rămas o metodă de a organiza companiile. Dacă alegi un nume ca Zoony sau Wopar, șansele să fie printre ultimii sunt din ce în ce mai mari.

Poți alege un nume întâmplător pentru afacerea ta, accesând următoarele site-uri:

Nu în cele din urmă, variantele de nume pentru afacerea ta ar putea fi puse în fața grupului tău țintă; experimentează, testează și îmbunătățește. Familia și prietenii știu deja despre ce este vorba în afacerea ta și e posibil ca alegerea să nu fie cea mai bună. După ce ai ales numele câștigător, apelează la un profesionist pentru un logo și înregistrarea mărcii – pe acestea se va baza succesul sau eșecul afacerii tale. Mult succes!

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.