Interviul de angajare reprezintă o adevărată oportunitate pentru cei care își doresc să se alăture echipei unei companii. Pe cât de importantă este această etapă, pe atât de organizată trebuie să fie. De aceea, am pregătit un set de tips & tricks, repere importante și studii ale specialiștilor în HR pentru următorul tău interviu.

Înainte de interviu, informează-te foarte bine despre compania și poziția pentru care aplici. Angajatorii se așteaptă ca aplicanții să fie familiarizați cu infomațiile relevante, precum poziția companiei pe piață, istoricul acesteia, echipa de conducere, serviciile/produsele oferite. În cazul în care dorești să colaborezi cu un startup, acordă atenție investitorilor și partenerilor lor, dar și traseul pe care l-au parcurs până acum din punctul de vedere al strângerii de capital.

Așteaptă-te la întrebări la un nivel mai ridicat de dificultate. Angajatorii „provoacă” aplicanții cu astfel de întrebări, pentru a vedea cum fac față situațiilor de criză, „cum ai proceda dacă…”, care este viziunea ta în legătură cu jobul etc. Pregătește-te (și) să descrii managerul ideal sau compania la care ți-ar plăcea să lucrezi. Aceste întrebări au rolul de a oferi angajatorilor un set de premise în legătură cu tine, dacă ai fi (sau nu) potrivit pentru jobul respectiv.

Specialiștii în HR spun că un aspect important constă în culoarea hainelor purtate la interviu – este recomandată culoarea albastră, care sugerează că aplicantul este dispus să lucreze în echipă și prezintă abilități recunoscute de comunicare și relaționare, iar culoarea neagră sugerează că aplicantul prezintă potențiale abilități manageriale. Culoarea gri inspiră organizare, gândire critică și spirit analitic, albul sugerează organizare, maro inspiră încredere, iar culoarea roșu sugerează putere.

Cât despre cele mai nepotrivite culori pentru un interviu, se regăsește culoarea portocaliu, care dă impresia angajatorilor de aspect neprofesional.

De obicei, la în cadrul unui interviu, ești întrebat de experiențele anterioare de muncă. Vorbește cu responsabilitate și asumare despre realizările tale, dar ai grijă să muți accentual și către viitor, respective către potențialul tău – Ce poți aduce în companie? Cum poți ajuta? Pregătește-te dinainte cu răspunsurile și fă tot posibilul să afli cât mai multe despre persoana care urmează să te intervieveze.

Tips & Tricks

Poți afla lucruri importante despre persoana cu care urmează să te întâlnești doar după generația din care provine. În cartea lui John B. Molidor și Barbara Parus intitulată „Crazy Good Interviewing”, poți citi în detaliu despre diferențele dintre mentalități ale diferitelor generații, care te pot ajuta la nivel conversational cu angajatorul tău.

Intervievatorii din Generația Y – între 20 și 30 de ani – remarcă abilitatea pentru multitasking și eficiență la locul de muncă. Cei din Generația X (între 30 și 50 de ani) susțin creativitatea și consideră echilibrul între viața personală și cea profesională ca un factor determinant pentru succes.

Generația „Baby Boom” (între 50 și 70 de ani) apreciază munca și respectul la locul de muncă, dar așteaptă și recunoașterea pentru ceea ce au realizat. Generația „Silent” (70-90 de ani) au ca puncta de reper dedicarea și demnitatea față de locurile de muncă anterioare.

De preferat ar fi să găsești lucruri în comun cu intervievatorul tău, pentru că oamenii tind, în general, să se înconjoare cu persoane cu atitudini și interese similare. Un dialog despre subiecte comune ar fi un mare plus pentru orice aplicat.

În același timp, acordă atenție poziției palmelor tale – atunci când o persoană își lasă palmele la vedere, aceasta denotă sinceritate și încredere. Pe de altă parte, dacă palmele sunt așezate pe masă, este un semn clar de dominare. Evită să îți ascunzi mâinile, pentru că sugerează faptul că ai de ascuns și alte aspecte; mișcările necontrolate ale degetelor sugerează nerăbdare, iar brațele încrucișate sugerează dezamăgire.

La capitolul comunicării nonverbale și paraverbale este inclus și cunoscutul comportament al cameleonului, un fenomen psihologic, caracterizat prin imitarea persoanei aflate în momentul discuției: conexiunile sunt mai puternice atunci când oamenii manifestă limbaje ale corpului asemănătoare. Simte-te liber să îi imiți mișcările: dacă pune mâinile pe masă, pune-le și tu. Nu va observa.

Încredere și respect. Simultan.

Succesul interviurilor de angajare se află la intersecția încrederii cu deferența, spun specialiștii. Persoanele intervievate ar trebui să inspire deferență (considerație) față de angajatori, de companie și de organizare, dar și să aibă încredere în sine. Un mod potrivit pentru a transmite asta ar fi „Apreciez munca dvs. în… Îmi amintește de mine când…”, așa cum spun Adam Galinsky și Maurice Schweitzer în cartea „Friend and Foe”. Găsește-ți încrederea de a ghida conversația, dar respectă și munca intervievatorului.

Care-i slăbiciunea ta?

Ar putea fi o întrebare specifică interviului. Cei mai mulți dintre aplicanți vor să impresioneze prin răspunsuri ca „Sunt perfectionist” sau ”Muncesc prea mult”, însă acestea sunt auzite de sute de ori. Sinceritatea va fi întotdeauna apreciată, iar un răspuns ca „Nu sunt întotdeauna foarte organizat” ar avea șanse mai mari să incline balanța în favoarea ta. De asemenea, fii sincer în legătură cu experiența anterioară, motivele aplicării pentru job-ul respectiv, dar și despre expectanțele tale de la locul de muncă.

BONUS Tip: Follow-Up

Aplică Follow-Up în 24 de ore de la interviu – dă un e-mail intervievatorului tău, dacă dorești să faci o ultimă impresie sau trimite-i o scrisoare de mulțumire. Este necesar să păstrați legătura și după interviu. Exprimă-ți recunoștința pentru timpul acordat și oportunitatea propriu-zisă a interviului cu entuziasm, încredere și considerație. Mult succes!

Sursă foto: kalibrr.com

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.