În articolul recent despre Venture Capital, spuneam că investitorii de acest tip sunt interesați cu precădere să finanțeze afacerile deja dezvoltate, care au trecut de faza de Start-Up. Această etapă superioară de dezvoltare a afacerii se numește Scale-Up sau scalare.

Care sunt diferențele dintre un Start-Up și un Scale-Up? Cum le recunoști? Când un Start-Up devine un Scale-Up și cum poate face asta? Vom afla în cele ce urmează.

Mulți sunt de părere că diferențele dintre acești termeni sunt doar de nuanță, dar adevărul este că descriu două etape diferite în evoluția unei companii – fiecare cu propriile caracteristici și abordări.

După cum știm, un business aflat în faza de startup experimentează, testează și validează produsul/serviciul pe care intenționează să-l ofere. Acest „product-market fit” – segmentul de clienți vizat solicită produsul/serviciul oferit și cererea este în creștere – face diferența clară dintre un start-up și un scale-up.

În faza de Scale-Up, produsul este deja testat, validat și înregistrează rezultate. Investițiile merg în direcția dezvoltării afacerii, iar nivelul de claritate este mult mai mare: dacă investim o sumă de X euro, vom câștiga Y euro în schimb. Această maturitate și siguranță (relativă) la care ajunge un business poate asigura desfășurarea la o scară mai largă, cu costuri mai mici. La Start-Up-uri, în schimb, investițiile merg către învățare, experimentare, validare și îmbunătățire a produsului, străduindu-se să găsească varianta cea mai bună în funcție de feedback-ul clienților.

DO-IT-ALL GUY

La început, membrii echipei experimentează diferite roluri și contribuie la rezolvarea problemelor din diferite domenii: marketing, vânzări, dezvoltarea produsului, întâlniri cu investitorii etc. Toți pentru unul și unul pentru toți, cum s-ar spune. Atribuțiile nu sunt în totalitate definite și membrii echipei încearcă să contribuie la dezvoltarea startup-ului. Într-adevăr, multe companii angajează pentru un rol specific, cu anumite abilități, dar se așteaptă și implicarea candidatului în alte roluri, atunci când apar provocări.

Ajunși în faza de maturizare, disciplina, organizarea și specializarea își spun cuvântul. Rolurile membrilor echipei sunt strâmtorate și focusate pe anumite task-uri. Dacă era o persoană care se ocupa de marketing și vânzări, acum s-au transformat în două departamente diferite și se angajează specialiști în domeniu.

Leadership-ul într-un Start-up este total diferit față de leadership-ul într-un Scale-Up. Cultura informală dintr-un Start-Up încurajează, pe o parte, spiritul de echipă și flexibilitate în găsirea și testarea ideii potrivite sau în îmbunătățirea produsului/serviciului.

Odată cu extinderea business-ului însă, numărul angajaților, cererea și așteptările investitorilor, clienților și fondatorilor cresc. Mai mulți angajați înseamnă mai multă responsabilitate, deci trebuie implementată o structură organizațională – care să recruteze, motiveze, conducă și să formeze echipe mai mari. Definirea rolurilor manageriale și dezvoltarea business-ului pe un fundament solid reprezintă una dintre principalele caracteristici ale fazei de Scale-Up.

Pregătiți?

Pentru a duce un Start-Up în faza de Scale-Up este nevoie de multă determinare din partea antreprenorilor, un plan realist cu acțiuni concrete, dar și un set bine stabilit de skill-uri/abilități manageriale. Extinderea unui business vizează parteneriate și colaborări cu organizații și instituții, deci lista de contacte ar trebui să conțină furnizori, producători, potențiali clineți/investitori, influenceri etc. Pe lângă aceasta, o atenție deosebită și permanentă este (și ar trebui) acordată clienților, respectiv nevoilor acestora – mulți antreprenori uită să își privească business-ul din perspectiva clienților și doar își imaginează ce ar avea nevoie. Dezvoltarea este o parte esențială a unui Start-Up, dar mulți sunt cei care dovedesc o lipsă de voință și determinare în acest sens, deoarece aduce cu sine un volum mai mare de muncă, de implicare și de planificare mai atentă a strategiilor.

Sursă foto: www.art2inspire.me

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.