Munca de la distanţă presupune o multitudine de avantaje, precum ore de lucru flexibile, autonomie şi control asupra sarcinilor, dar şi confortul spaţiului de lucru. Să muncești de acasă sau pur și simplu să îți iei laptopul într-un coffee shop – poate suna ca visul multor antreprenori.

Totodată, acest lucru aduce cu sine şi o serie de provocări cu care se confruntă cei care aleg să muncească de acasă/de la distanță. Conform numeroaselor studii ale cercetătorilor americani, izolarea și singurătatea sunt cele mai mari întâlnite probleme. Munca la distanță înseamnă, printre altele, reducerea interacțiunilor interumane pe care munca în birouri propriu-zise le-ar aduce zilnic.

Comunitate, distracție, socializare: “Coworking is not a workspace industry; it’s a happiness industry”

Ce este un spațiu de coworking? Un spațiu de coworking este locul unde poți merge și lucra în fiecare zi, într-o atmosferă office-style: au toată autonomia și nu ești constrâns de politici sau reguli de cultură organizațională.

Spațiile de coworking reunesc corporatiști, echipe de startup-uri, freelanceri și multe alte persoane care „muncesc singuri, dar împreună” și acest aspect reduce semnificativ sentimentul de singurătate și izolare, asociat de multe ori cu munca de la distanță/acasă. Cei care au participat la studii susțin că spațiile de coworking le-au dezvoltat semnificativ aspectele sociale, se simt mai puțin singuri și se simt mai bine după ce au început munca în astfel de spații.

Totul pare clar: oamenii sunt ființe sociale, cărora le place să fie în preajma altor oameni, în ciuda avantajelor muncii de acasă. Promotorii spațiilor de coworking au recunoscut acest lucru și s-au axat pe construirea unor comunități primitoare, care includ și activități sociale.

Pe lângă socializare, beneficiile coworking-ului se extind și pe planurile afectiv-motivaționale: membrii se simt mai motivați și mai determinați în rezolvarea task-urilor; puterea de concentrare crește, iar numărul eventualilor perturbatorilor/distractorilor se reduce, comparativ cu situația în care aceștia ar fi muncit de acasă sau în coffee shop-uri.

Angajați mai fericiți

Industria spațiilor de coworking a cunoscut, în ultimii cinci ani, o creștere semnificativă, iar lucrurile nu par să stea în loc. Dimpotrivă, creșterea continuă la nivel global – 1.6 milioane de spații de coworking acum, iar estimările pentru 2020 sunt de 3.8 milioane de spații de coworking.

Pentru companii, spațiile de coworking asigură numeroase aspecte, precum infrastructură IT, vizibilitate în mediul de business, oportunități de networking cu potențiali clienți, investitori etc. Într-o altă ordine de idei, este șansa companiilor de a avea angajați mai fericiți, mai implicați și mult mai productivi.

Închirierea unui birou tradițional presupune semnarea unui contract pe o perioadă mai mare de timp, iar întreruperea acestuia este destul de costisitor și dificil. Pe de altă parte însă, spațiile de coworking sunt tratate mai mult ca pe niște ,,abonamente’’: spațiul este plătit lunar, cu opțiuni de plată săptămânală, la oră sau „pay-as-you-go”. Strict din perspectivă financiară, coworking-ul este mai avantajos pentru antreprenorii de startup care caută un spațiu de lucru profesional, fără angajamente pe termen lung sau prețuri foarte mari. Majoritatea persoanelor care aleg această variantă remarcă reducerea considerabilă a responsabilităților, de la asigurarea serviciilor de curățenie și întreținere a spațiile de birouri, până la plata taxelor aferente.

Mai mult, spațiile de coworking vin în întâmpinarea noastră într-o manieră „all-inclusive”; costurile legate de mobilier, utilități, aparate electrice și alte taxe sunt acum evitate. În general, un spațiu de coworking incude: un birou, conectare la rețeaua de internet, acces la imprimantă /scanner, rafturi pentru cărți, cafea/ceai gratis (opțional) și frigider/cuptor cu microunde, accesul la sala de conferințe etc.

Unul dintre aspectele cele mai importante pentru antreprenori de startup-uri constă în oportunitățile de networking, de a crea noi contacte. Ai nevoie de un site de prezentare, o ședință foto pentru echipa ta sau de un graphic designer? Răspunsul ar putea fi la câteva birouri distanță. După cum spuneam, coworking-ul este despre comunitate și socializare. Deci, nu este exclusă ideea formării de relații profesionale pentru viitoare proiecte.

Cu toate acestea, mulți ezită în privința coworking-ului și optează pentru varianta clasică de închiriere a birourilor. Birourile private sunt potrivite pentru anumite tipuri de business-uri, precum cele care vizează confidențialitatea clientului sau cele care doresc să întâmpine clienții într-un context cu aspect profesional (prin mobilier, format, decor specific). Sunetele de fundal, cum ar fi alte discuții telefonice, muzică sau conversații între colegi ar putea fi deranjante, dacă este preferat un mediu de lucru liniștit.

Într-adevăr, business-urile în faza de scalare și cele care se așteaptă să aibă sute de angajați vor alege siguranța și confidențialitatea închirierii birourilor tradiționale, însă antreprenorii  „solo” sau startup-urile cu buget limitat prezintă apetență pentru coworking.

Nu în ultimul rând, când vine vorba despre coworking, vorbim despre diversitate și multiculturalitate; despre vârste, opinii și idei diferite; despre cum să accepți și să fii acceptat, despre cum să înveți și să asculți. Coworking-ul aduce împreună oameni dispuși să lucreze și să își facă prieteni, dar cel mai important, pune în față  „work-life balance”, diferențiere de care avem nevoie cu toții.

Sursă foto: sandtoncentral.co.za

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.