Pentru un antreprenor fără experiența vorbitului în public, poate fi o  întâmplare mai puțin plăcută. Este motivul pentru care multe startup-uri nu reușesc să își vândă ideea potențialilor investitori, care descurajează ușor antreprenorii aflați la început de drum și care poate face diferența clară dintre o afacere de succes și o încercare izolată.

Este vorba despre pitch-ul unei afaceri – discursul de business cuprins între 30 de secunde și 3 minute, prin care îți prezinți produsul/serviciul/competențele, pliate pe o nevoie foarte bine definită. Poate îmbrăca forma a tot ceea ce am prezentat în primul paragraf, sau poate fi, din contra, ocazia perfectă de a primi finanțare pentru startup-ul tău. Indiferent dacă ai experiență în domeniul pitching-ului sau nu, de preferat ar fi să păstrezi structura prezentării și să nu scapi din vedere informațiile relevante pentru audiență.

În primul rând, audiența trebuie să știe cine ești și e momentul în care îți îți spui numele, prenumele și calitatea/ atributul-cheie/funcția în afacerea pe care o reprezinți. Este foarte important, deoarece numele tău va fi „sarea și piperul” pitch-ului, iar menționarea poziției tale întăresc discursul și conferă credibilitate.

Fie că ești CEO, co-fondator, specialist în marketing sau te ocupi cu dezvoltarea produsului, acest lucru este de menționat, deoarece determini și încurajezi audiența să acorde atenție discursului tău.

În cele ce urmează, prezinți problema identificată și oportunitatea pe care tu și echipa ta o exploatați din plin. Ați identificat o problemă și ați găsit soluția pe care o puteți livra unui număr mai mare de oameni, fie ați identificat o nevoie pe care să o acoperiți cu un bun sau pur și simplu valorificați niște resurse deja existente. Nevoia, soluția și modul în care o faceți comunicate clar și „la obiect”, cum s-ar zice, pentru a nu crea ambiguități audienței.

Nu te grăbi să spui cu mândrie: „Acest produs nu mai există! E unic!”, pentru că s-ar putea ridica cineva din sală și să întrebe: „Serios? De unde știi?” și să îți arate că și alți 50 de tineri entuziasmați ca tine au mai încercat ideea. Sunt șanse foarte mari ca serviciul/produsul tău să mai fie livrat și de alții. Analizează foarte bine concurența, apoi vei vedea exact cum te diferențiezi de ea.

SHOW THE MAGIC!

Ce te face special? De ce aș alege să finanțez startup-ul tău și nu altceva? Subliniază subtil ceea ce face diferența dintre tine și competitorii tăi, precum și calitățile echipei care pot asigura succesul dezvoltării startup-ului.

Dacă timpul îți permite să oferi detalii despre afacerea ta, poți deschide subiectul „Go-To-Market Plan”, prin care expui metodele prin care „infiltrezi” produsele/seriviciile pe piață, cum ajungi la clienții tăi, unde îi găsești, cum plănuiești extinderea  și inovarea startup-ului tău. În această parte a pitch-ului, investitorii urmăresc viziunea antreprenorului și capacitatea sa de a o transmite tuturor membrii echipei, în direcția creării unei culturi sănătoase. Un demo al aplicației sau un prototip al produsului va fi mereu un avantaj, deoarece vei demonstra că interesul vostru depășește ideea și conceptul, ajungând la concret.

Discursul tău de business ar trebui întotdeauna adaptat și particularizat în funcție de audiență și timpul pe care îl ai la dispoziție, dar pasiunea, entuziasmul și siguranța în discursul tău nu ar trebui să lipsească. Este oportunitatea ta prin care îți poți materializa ideea de afacere, îți poți găsi un investitor, un partener de afaceri sau pur și simplu să te prezinți într-o întâlnire de business.

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.