De cele mai multe ori, companiile apelează la consultanți externi pentru revizii ale modului de lucru în situații de criză sau în cazul unui declin organizațional. În acel moment, se realizează o diagnoză organizațională, în cadrul căreia cultura organizațională este supusă analizei – atât din perspectiva performanței profesionale, cât și din perspectiva gradului de satisfacție al angajaților. Practic, compania este supusă „sub lupă” – și privită în ansamblul ei: valorile, motivațiile și interesele angajaților, gradul de satisfacție, tipuri de relații – toate comportându-se ca repere ce există și influențează  direct evoluția și performanțele companiei. Totodată, analiza este orintată asupra procedurilor de lucru, relațiilor interpersonale, stilului de management, atitudinilor, precum și strategiilor și politicilor manageriale.

Cultura organizațională, factor determinant al succesului sau eșecului unei afaceri

Companiile care fac tot ce pot, dar nu reușesc să își depășească anumite niveluri de dezvoltare și rezultate, sunt bulversați și se simt prinși într-o capcană din care nu știu și nu pot ieși. Cea mai bună soluție este să apeleze la o companie de consultanță care să le spună ce probleme au și ce trebuie să facă astfel încât să se dezvolte și să aibă o abordare controlată a afacerii. Din păcate, o companie de consultanță, în adevăratul sens al cuvântului, folosește softuri profesionale, licențe și metodologii de auditare care costă enorm și atunci și costurile unui astfel de proces sunt foarte mari. Din acest motiv o soluție este să înveți singur să îți auditezi compania și să o faci cel puțin la o perioadă de patru ani. – Petre Nicolae, PhD Business Coach Specialist

Diagnoza organizațională poate fi considerată o primă etapă a procesului de schimbare și dezvoltare organizațională din cadrul unei companii – sunt identificate acele condiții interne sau externe care îi limitează eficiența, stagnează evoluția sau creează probleme sau impedimente. Pe de altă parte, sunt identificate și condițiile sau factorii care contribuie și converg eficienței organizaționale.

Odată realizată această analiză, sunt identificate punctele slabe sau factorii interni de care depind randamentul și satisfația angajaților, în mod direct. Raportul rezultat oferă o descriere în detaliu a situației din organizația respectivă și, totodată, o portretizare a disfuncționalităților majore ce încetinesc și chiar stagnează dezvoltarea și rezultatele companiei.  Pe baza acestor constatări, analize și rapoarte, sunt elaborate strategii laborioase de schimbare organizaționale, menite să optimizeze demersul actual al companiei.

Auditarea companiei – Petre Nicolae, PhD Business Coach Specialist

Auditarea companiei este un proces de consultanță algoritmic și sistemic care are ca scop stabilirea diferenței dintre un model de funcționare profesional al unei companii (referință, benchmark) și ceea ce se întâmplă în companie.
Ce nu este un proces de auditare: o analiză SWOT, realizată de cineva care compară ceea ce crede că trebuie să se întâmple într-o companie cu ceea ce se întamplă de fapt. Raportarea se face doar la ceea ce crede acesta că trebuie făcut și probabil că își are sursa de inspirație din reușitele sale anterioare în companiile unde respectivul a lucrat.

Analiză a climatului organizațional, pe de altă parte, nu trebuie tratată ca pe o simplă constatare a unor fapte sau comportamente – reprezintă o adevărată „oglindă” a organizației, un feedback important, de care depinde eșecul sau succesul ulterior al acesteia. Nu are un scop pur evaluativ, ci unul de conștientizare și înțelegere a factorilor determinanți ai disfuncționalităților din companie. În funcție de coordonatele clare oferite de către specialistul în consultanță organizațională și de obiectivele pe termen mediu și/sau lung, trebuie elaborat un plan de acțiune specific și personalizat. Bineînțeles, și implementat pe măsură.

Nodul din papura managementului

După cum spuneam la început, managementul apelează la astfel de analize și verificări atunci când apar disfuncționalități și situații de criză. De fapt, procesele de acest tip sunt utile și necesare în orice moment și nivel de dezvoltare a organizației – pentru a se efectua o creștere susținută, bazată pe realități, și nu presupuneri. Ulterior, vom putea vorbi de o maturizare a culturii organizaționale, în care angajații sunt animați de aceeași viziune și lucrează în condiții favorabile dezvoltării creativității și îmbunătățirii perfomanțelor individuale.

Conform specialiștilor, inițierea unui proces de auditare se realizează atunci când obiectivele propuse nu sunt asumate de către management și de către angajați, atunci când comunicarea interdepartamentală este disfuncțională, climatul de lucru este toxic, respective atunci când există o lipsă de control a costurilor operaționale în companie.

O companie care nu își auditează compania este ca un vas aflat într-un ocean și care nu are aparate radar sau busolă la bord. Dacă nu folosești un sistem profesional de auditare, nu ai cum să îți dai seama ce trebuie schimbat și mai ales, cum trebuie făcut – Petre Nicolae, PhD Business Coach Specialist

Petre Nicolae a fost speaker la masterclass-ul evenimentului marca Business Days, Business Focus Iași 2018. Are o experiență practică de peste 20 de ani în conducerea afacerilor de anvergură, ocupând funcții de top management a trei dintre cele mai mari companii din România. Misiunea sa este de a ajuta antreprenorii și general managerii în direcția dezvoltării personale și profesionale, pentru a-și maximiza potențialul individual. În ultimii cinci ani, s-a specializat pe sectorul de Business&Leadership Coaching, folosind metodologia PRP® (People Reconstruction Process) și fiind specializat în coaching-ul de reconstrucție personală a ownerilor, oamenilor de afaceri și executivilor.

Business Focus, marca Business Days

Acesta a susținut masterclass-ul „Reorganizarea și remodelarea unei afaceri sau a unei organizații”, dedicat directorilor generali, general managerilor și liderilor care își doresc să optimizeze, să reorganizeze, respectiv să remodeleze structura afacerii lor. Mai mult, aceștia au primit instrumente, cunoștințe și modele de acțiune concrete, precum și accesul la soft-uri și tool-uri speciale. Subiectele abordate în cadrul programului au fost „Reorganizarea activității companiei și a membrilor echipei”, „Stabilirea obiectivelor activității și a posturilor”, „Stabilirea coordonatelor fundamentale ale posturilor”, dar și „Stabilirea indicatorilor de performanță”. În final, participanții au realizat rezumatul programului, ce a vizat fixarea metodologiei însușite la masterclass.

Evenimentul a reunit în capitala Moldovei antreprenori din toate colțurile țării, speakeri și oameni de afaceri, care au beneficiat de o zi plină de conferințe, networking și evenimente interactive – toate destinate încurajării și susținerii mediunul antreprenorial din România.

Coordonatele evenimentelor marca Business Days constau în utilitatea, relevanța și actualitatea informațiilor transmise, cât și adaptarea acestora în funcție de cerințele, nevoile și expectanțele participanților la conferințe. Totodată, aceste evenimente au rolul de a oferi soluții, răspunsuri și modele de acțiune pentru problemele și situațiile dificile care pot apărea în fiecare parcurs antreprenorial.

Așadar, accentul nu este pus doar pe afaceri sau dezvoltare personală. Accentul este dispus, simultan, în trei arii de interes: dezvoltare profesională, dezvoltare personală și dezvoltarea propriei afaceri. Manifestările de la Business Focus au fost de tipul prezentărilor din conferințe, sesiuni speciale interactive, workshop-uri, dezbateri; cu un conținut educațional mai ridicat au fost sesiunile de training și masterclass-urile, iar manifestările ce au rolul recunoașterii oportunităților de business au constat în sesiuni de networking formal și informal.

Citește mai multe despre masterclass-ul susținut de către Petre Nicolae dând click aici și fii la curent cu toate evenimentele Business Days dând un click aici. Și nu uita să-ți împărtășești experiențele cu noi.

Foto: Zafiu Andrei

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.