Business

Arta lansării unui nou produs: pre- și post-lansare

Înainte de planificarea lansării unui nou produs, este necesară cunoașterea și înțelegerea segmentului de piață vizat

Să lansezi noul produs și să îți ții pumnii strânși în speranța că totul va decurge perfect- nu este o strategie prea bună. Ca orice altă inițiativă de business, o lansare de produs necesită timp și un plan foarte bine constituit.

Acest plan va cuprinde toate aspectele lansării, începând de la strategia de promovare, până la măsurarea rezultatelor post-lansare.

Înainte de planificarea lansării unui nou produs, este necesară cunoașterea și înțelegerea segmentului de piață vizat. Acest lucru se realizează prin market research, prin care se pot afla detalii importante și care vor defini, în final, cine sunt clienții, de unde vin și ce anume vor.

Această etapă este critică înainte de lansarea produsului, deoarece informațiile și mesajul, în genere, pe care îl veți transmite, respectiv canalele pe care le veți folosi, vor dicta succesul sau eșecul lansării. O perspectivă completă și complexă asupra clienților voștri vor da direcția de care are nevoie orice startup, va reda consistență și autenticitate în interacțiunea cu aceștia.

Iată câteva întrebări utile, care contribuie în acest proces de (o mai bună) înțelegere a segmentului de piață vizat:

  1. Unde și cum anume voi vinde produsul? Ce platforme de social media mă vor ajuta să ajung la grupul-țintă? Ce fel de tone of voice voi folosi în lansarea produsului? Voi apela la rațiune sau emoțiile audienței?
  2. Care va fi prețul (corect) al produsului/serviciului meu? Cum influențează factorii demografici decizia de cumpărare a produsului meu? Ce venituri au potențialii clienți din segmentul de piață vizat? Ce modificări am putea efectua pentru a se încadra în bugetul lor?
  3. Cum îmi voi poziționa produsul? Răspunde cu adevărat nevoilor clienților mei? Transmite mesajul potrivit?
  4. Cum se va realiza distribuirea produselor? Ce canale de distribuție a produselor sunt cele mai convenabile pentru clienții mei?  Vor cumpăra online sau în magazinul fizic?

Așadar, focusul trebuie să rămâne pe DE CE-ul (aka soluția oferită) afacerii, respectiv pe CUM (…anume voi livra soluția grupului țintă).

BUZZ!

Odată ce deții informațiile importante în ceea ce privește clienții tăi și ți-ai făcut foarte clar mesajul produsului (sau ceea ce vrei să transmiți pre- și post-lansare), următorul pas constă în promovarea lansării noului produs. Scopul acestei promovări este acela de a-ți educa segmentul de piață vizat, respectiv potențialii clienți. Cu cât promovezi mai mult, cu atât sunt mai multe șansele ca oamenii să audă de eveniment și să testeze produsul/serviciul pus în discuție.  Iată câteva idei despre cum anume poți promova lansarea produsului/serviciului tău:

  1. Folosește Social Media pentru a-ți informa constant urmăritorii despre funcționalitățile și caracteristicile produsului;
  2. Creează și păstrează în permanență suspansul pentru momentul lansării produsului/serviciului;
  3. Nu uita de pagina de prezentare a produsului/serviciului și de un video scurt, în care să prezinți succint soluția oferită;
  4. Colaborează cu influenceri în Social Media, respectiv cu publicații locale/naționale, prin intermediul cărora ai putea ajunge la grupul-țintă. Ei vor face ca ecoul soluției tale să fie din ce în ce mai auzit în online;
  5. Oferă potențialilor clienți acele free trials sau un demo al produsului*

*Aceasta este o etapă-cheie pentru lansarea oricărui produs sau serviciu, deoarece reprezintă momentul în care oamenii interacționează cu produsului sau trec prin experiența serviciului oferit – ceea ce înseamnă feedback, respectiv îmbunătățiri. Modul în care înțelegi cum și în ce măsură livrezi soluția oamenilor va determina succeul sau eșecul lansării.

Dar…am toți banii!

Acel buzz din jurul evenimentului de lansare se poate crea cu ajutorul crodwfunding-ului; „Dar nu am nevoie de fonduri” – folosește crowdfunding-ul oricum. În acest mod, te vei face mai auzit și ai ocazia să oferi în schimb lucruri relevante pentru promotorii produsului tău: ei oferă bani, tu oferi lucruri cu ajutorul cărora aceștia îți promovează brandul. Win-win, nu-i așa?

Crearea și desfășurarea unei campanii de crowfunding îți garantează un grup de oameni deja interesați de produsul sau serviciul tău, astfel încât aceștia vor dori să contribuie efectiv la creșterea business-ului – ei sunt promotorii brandului.

Fii pregătit să răspunzi la toate tipurile de întrebări în timpul evenimentului de lansare al produsului și pregătește-ți echipa, în consecință. Cu toții trebuie să fiți pe aceeași lungime de undă și să transmiteți același mesaj potențialilor clienți – mesajul brandului.

De asemenea, odată cu încheierea evenimentului, fii la curent cu reacțiile oamenilor care au interacționat cu produsul tău și continua să folosește rețelele de socializare (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, Snapchat etc) pentru a consolida și extinde această comunitate timpurie a potențialilor clienți. Revizuiește-ți obiectivele stabilite în perioada de pre-lansare și analizează în ce măsură au fost acestea îndeplinite; adună toate feedback-urile și valorifică-le în noi caracteristici sau îmbunătățiri aduse produsului tău; organizează competiții prin care să oferi mostre gratuite, free trials sau demo-uri – toate acestea în direcția dezvoltării afacerii tale.

Mult succes!

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.