Dacă ești manager sau antreprenor, cu siguranță știi cât de dificil poate fi să coordonezi angajații. Chiar și cei mai buni te pot pune în situații delicate, dar cei cu adevărat dificili pot duce la regresul echipei, dacă măsurile nu sunt luate la timp. Nu numai că trebuie să îi identifici și să te comporți cu ei într-un mod corespunzător – trebuie să găsești și o metodă de a-i face productivi, de a-i motiva și de a-i încuraja să păstreze un mediu de lucru pozitiv. Este o abilitate care se învață în timp, dar cu siguranță te va trece de testul răbdării și îți va aduce rezultatele dorite – interacțiuni și relații profesionale productive, pe termen mediu și lung.

Astăzi vom identifica cele cinci tipuri de „troublemakers”, în privința cărora trebuie să ne concentrăm – tolerarea comportamentelor lor în rândul celorlalți angajați ar putea reduce drastic productivitatea și interesul față de munca de zi cu zi, din cauza influențelor exercitate.

1. Domnul HOT MESS

Imprevizibil, nu inspiră încredere și este cunoscut sub numele de „hot mess” sau zăpăcit – așa se prezintă unul din angajații de pe lista de astăzi, care epuizează orice sursă de timp sau energie ale colegilor. Acesta caută în permanență ajutorul celorlalți, este dependent de părerea lor și așteaptă mereu ca greșelile sale să fie corectate. Fie că nu știe cum se face sau nu sunt capabili să rezolve task-urile, el pune sub semnul întrebării tot progresul echipei. „Neputința” lui este învățată și exersată, așteaptă mereu ajutor și dovedește incapacități de organizare a muncii.

Cum îl recunoști?
  • Dezorganizare
  • Lipsă de credibilitate
  • Pasivitate
  • Rezistență la schimbare
  • Neputință învățată și…exersată

Pentru astfel de angajați, este bine să te arăți interesat de schimbare: oferă extra-traininguri, lucrează împreună cu toată echipa planuri de dezvoltare ale companiei, propuneți metode de rezolvare a problemelor identificate și încearcă să mărești awarness-ul prin check-in-uri frecvente.

În 2013, statisticile au arătat că 42% din angajații cu performanțe scăzute au dovedit un nivel mult mai ridicat de implicare decât colegii lor care au înregistrat performanțe mai ridicate. De asemenea, tot ei au fost cei care s-au arătat cei mai mulțumiți de job-urile lor, spunând că este „un loc de muncă minunat”.

2. „Știți…sunt răcit astăzi” – Cel care lipsește mereu

El găsește mereu variante prin care să evite munca într-un program full-time. „Fentează” mereu sistemul și lipsește în majoritatea timpului, iar atunci când este prezent, petrece timp prețios în online. Ca și în cazul domnului „HOT MESS”, acesta consumă nu doar timpul tuturor, ci și energia și entuziasmul.  Fuge mereu de responsibilități și este cu atât mai fericit dacă îl însoțește cineva – în rest, nu îi pasă ce gândesc colegii echipei sau managerii despre el.

Cum îl recunoști?
  • Motivație scăzută
  • Lipsă de interes pentru deadline-uri
  • Pierde timpul online
  • Absenteism la locul de muncă

Pentru acest tip de angajat, ar fi bine să exprimi clar așteptările pe care le ai; solicită responsabilitate și nu te feri să faci vizite neanunțate la locul de muncă. În schimb, recunoaște progresul și răsplătește-l așa cum se cuvine.

Prețuri scumpe pentru productivitate scăzută
  • $1.5 miliarde, angajații joacă Angry Birds
  • $28 miliarde, angajații petrec timp pe Facebook în timpul programului
  • $17.8 miliarde, jucând Fantasy Football
  • $134  miliarde pe activitate online neautorizate

3. MARTIRUL

La polul opus, se află „Martirul” – probabil, visul oricărui angajat; el muncește din greu și insistă să rezolve toate sarcinile, ceea ce îi poate cauza probleme de sănătate chiar lui însuși. Vrea ca toată lumea să știe că el este „eroul”, el se sacrifică pentru job și vrea să demonstreze că își dă toată silința. Poate avea probleme de control, dă mai mult decât are de oferit și poate crea dezechilibre în echipă.

Angajații de acest tip nu își cunosc limitele, se plâng adesea și au o atitudine nonconstructivă, subminează încrederea în colegii lor și sunt predispuși să cedeze printre primii. În cazul lor, deleagă-le o parte din sarcini, promovează un mediu colaborativ și nu competitiv, organizați traininguri pe tema managementului stresului și, nu în ultimul rând, încurajează munca în echipă și mai puțin efortul individual.

4. Atenție, vă rugăm –  Domnul Popularitate

El este amuzant, distrat și este prieteniul tuturor – tratează locul de muncă precum o petrecere sau o scenă, în fiecare zi. La telefon sau la pauza de cafea, discuțiile și timpul petrecut cu ceilalți sunt o prioritate pentru el, ducând lucrurile mult mai departe. Când orele de lucru se transformă în pauze de cafea de ore întregi, atunci aceste persoane charismatice devin angajați toxici pentru companie.

Cum îi recunoști?
  • Sunt gălăgioși și atrag mereu atenția
  • Duc lipsă de focus și concentrare
  • Atitudine necorespunzătoare/imatură față de locul de muncă
  • Sunt fani ai dramei de birou

Acest tip de angajați trebuie redirecționați în permanență către sarcinile de lucru; exprimă clar expectanțele în privința comportamentului și stabiliți un program de activități pentru întreaga echipă, pentru a canaliza corect energia interpersonală.

5. Sociopatul

Un procent de aproximativ 4% din populația lumii se confruntă cu definiția clinică a sociopatului, dar fără un diagnostic, un angajat cu tendințe/nuanțe de sociopat pot transforma complet atmosfera, oriunde se duc. El creează o atmosferă ostilă oriunde merge și poate deteriora coeziunea, unitatea și sistemul valoric al unei echipe.

Sociopații sau oamenii cu tendințe ale acestei afecțiuni au un comportament violent, nu respectă regulamentele, în general, au probleme la nivelul comunicării interpersonale și nu prezintă empatie față de ceilalți. Au tendințe de manipulare și sabotaj, iar ceea ce putem face noi în acest caz este să ne informăm mai mult despre tipul acesta de oameni – să le asigurăm un mediu sigur și încurajator și să impunem politici clare și vizibile de hărțuire. Atunci când primești observații și plângeri, ia-le în considerare și acționează în consecință: oamenii de acest tip ar putea reprezenta un adevărat pericol pentru echipă.

În anul 2014, 96% dintre angajați s-au confruntat cu violența la locul de muncă, 80% dintre agresori afectează mai mult de 5 persoane, 62% dintre angajați au văzut acte de sabotaj ale muncii sau reputațiilor celorlalți, pe când 52% dintre ei au văzut acte de intimidare, amenințări sau intimidări.

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.