Anual, 1.3 miliarde de tone de mâncare este risipită la nivel global. Conform Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite, această cantitate ar reprezenta chiar o tremie din cantitatea totală produsă.

Risipa alimentară reprezintă o problemă majoră cu care se confruntă majoritatea țărilor și indică, în esență, disfuncționalități la nivelul cererii și ofertei. Luând în calcul considerentele de mediu și sociale ale atingerii obiectivelor de dezvoltare durabilă ale României, operatorii economici sunt obligați să reducă risipa alimentară, conform Legii nr.216/2017, care a intrat în vigoare în luna mai a anului trecut.

Să creezi o strategie de diminuare a risipei alimentare ar putea suna descurajator, dar eforturile de prevenire ale acesteia au fost direcționate către o soluție digitală și, totodată, către o nouă oportunitate de business.

Faceți cunoștință cu YammyDeal: startup-ul tinerilor români care își propun să reducă risipa alimentară, oferind restaurantelor o soluție digitală cu numeroase avantaje.

Pentru clienți, YammyDeal este despre cum să risipești mai puțin și să salvezi mai mult; într-un sens mai larg, despre cum să încurajezi consumul responsabil și sustenabilitatea și despre cum să contribui la echilibrarea cererii și ofertei.

N-am inventat apa caldă; soluții similare există în mai multe țări europene. Problema risipei alimentare este prezentă în restaurante, iar acestea au fost încântate de soluția propusă, ba chiar au venit cu sugestii pentru a duce aplicația la nivelul următor – Cristian Burac, YammyDeal

În urma unui internship în Danemarca, Valentin Roșca, CTO al YammyDeal, a testat una dintre aceste aplicații, iar la întoarcere l-a cooptat pe Rareș Chelmuș (CEO), care a rezonat instant cu ideea de a face același concept și în România, ne spune Cristi.

Pe mine m-a abordat Rareș într-un tramvai, mi-a vorbit despre aplicația pe care vrea să o implementeze și că aveau nevoie de un designer. Suficient pentru a-mi pune la dispoziție creativitatea și cunoștințele în slujba YammyDeal.

Ulterior, în cadrul Hackathonului Innovation Labs, s-a alăturat echipei Andrei Diaconu, atât cu experiență în zona de product development, cât și în zona de business. Au testat câteva mockup-uri și versiunea beta a aplicației într-un grup restrâns de persoane, iar reacțiile au fost și sunt în continuare pozitive. Ne cer să lansăm cât mai repede, adaugă Cristi.

CUM FUNCȚIONEAZĂ?

Ei bine, procesul este simplu: produsele care rămân spre finalul zilei sunt afișate în aplicație la un preț redus, iar utilizatorii își rezervă mâncarea din oferta publicată. După ce li se confirmă rezervarea, următorul lucru pe care îl au de făcut este să meargă să-și ridice pachetul din local.

Practic, pe lângă partea de responsabilitate socială, oferim posibilitatea de-și recupera din investiția făcută în prepararea alimentelor și totodată să respecte legea. Avantajul pentru clienți este evident prețul redus, iar având în vedere că ne adresăm în principal studenților, orice reducere – fie ea și de câteva procente din prețul mâncării – se va simți imediat în buzunarul lor.

Startup Life: Ce contează cu adevărat?

Echipa. Pentru că ea poate să facă trecerea de la idee la concret. Sunt foarte mulți  oameni care au idei, unele mai bune altele mai puțin bune, dar diferența se face când ieși cu un produs implementat pe care poți să-l testezi și nu te bazezi doar pe presupuneri sau vorbe frumoase.

Faceți parte din puținele startup-uri tech care dau startul ecosistemului antreprenorial la Iași. Ce anume crezi că ar stimula rapiditatea evoluției comunităților startup în regiunea de Nord-Est a României?

Din punctul meu de vedere, nu cred că este foarte complicat în a grăbi creșterea comunității de startup din regiunea noastră.

În primul rând, trebuie create mai multe conjuncturi/evenimente prin care oamenii din startup-uri să ajungă să discute, să colaboreze și să facă „knowledge sharing”.

În al doilea rând, este necesar să fie dezvoltată cultura antreprenorială în timpul facultății. Aici pot interveni profesorii și asociațiile studentești, pentru a informa și a crea evenimente specifice. Când ești student, nu ai atât de multe responsabilități încât să te limiteze la un venit constant: nu ai rate la bancă, soție, copii, fapt pentru care îți permiți să nu-ți iasă un proiect. Fiind student, îți este mai ușor să întrebi un profesor pentru un sfat, poți să te folosești de resursele facultății (cel puțin curentul și internetul) și cel mai important – îți poți găsi co-fondatori printre colegi.

În al treilea rând, aș miza pe încurajarea oamenilor din corporații să renunțe la locurile confortabile de muncă și să pornească pe calea antreprenoriatului. Spun asta pentru că sunt mulți care au ajuns la nivelul maxim pe care îl pot atinge în cadrul companiilor și nu mai au cum să evolueze pe actualele proiecte, eventual doar să-și adauge ani experiență după titulatura de senior. Aptitudinile și competențele lor ar fi mai utile și cu o satisfacție mai mare – folosite în dezvoltarea propriului produs, decât în serviciul unei companii de outsourcing.

BONUS TIP(S)

Acționați cât mai repede. Nu așteptați să faceți acel produs perfect; este suficient un prototip, un MVP. Să nu vă fie frică de feedback negativ, de eșec, sau de faptul că lumea nu empatizează cu produsul/serviciul pe care îl oferiți. Dacă aveți echipa potrivită, puteți pivota oricând spre un nou tip de startup. – Cristian Burac

Pe Cristi și echipa sa îi puteți găsi și susține în Social Media, atât pe Facebook, cât și pe Instagram. În curând va fi disponibilă și aplicația YammyDeal și, odată cu aceasta, ocazia noastră de a contribui la diminuarea risipei alimentare.

 

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.