În drumul său din Tokyo către Bali, Indonezia, Alex ne-a vorbit în termeni de pasiune, business și lecții de antreprenoriat despre Creative Tim. Ne-a vorbit despre perseverență și curajul de a rămâne în țară, despre momentele-cheie din viața unui startup și despre cum pot reuși 12 oameni să livreze soluții pentru peste 450.000 de utilizatori din toată lumea.

Alexandru Păduraru este Managing Partner Creative Tim compania cu peste 500.000 euro cifra de afaceri, în care ajută web developerii și startup-urile să construiască mai repede site-uri și aplicații web prin interfețele web oferite. Povestea începe chiar din al treilea an de facultate, într-o cafenea din București.

Noi am început în 2013 ca agenție de web design. În decembrie 2013 am început procesul de dezvoltare pentru Creative Tim, iar în martie 2014 am lansat proiectul cu câteva elemente de web design.

Abia în octombrie 2014 am făcut primii $39 dintr-o licență premium; dacă ne opream în orice moment din decembrie 2013 până în octombrie 2014 din cauză că nu vedeam rezultatele, probabil astăzi nu mai eram invitat să povestim la bizis.ro.

Prima apariție în Product Hunt a făcut ca efortul lor de a promova Creative Tim să fie recunoscut la o scară mai mare și le-a dat încrederea că ceea ce oferă ei rezolvă cu adevărat problemele web developerilor. Seria aparițiilor pe Product Hunt a continuat, bineînțeles, iar produsele Creative Tim se mențin în trending.

„Alte momente-cheie în evoluția Creative Tim au fost cele în care am descoperit alte comunități de web developeri, cum ar fi Reddit, Hacker News sau Github. Practic am mers exact unde stăteau potentialii noștri utilizatori și am încercat să le oferim ceea ce noi dezvoltam.”

TOP TIP

Toată lumea trebuie să înțelagă ca avem acces la niște canale gratuite (Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube, Dribbble, Reddit, Hacker News etc), prin care putem ajunge la sute de mii de oameni fără să investim $1 în promovare. Dacă voiai să deschizi un business în 2002, aveai nevoie de un spațiu fizic unde să promovezi produsul și te adresai doar oamenilor care treceau prin fața magazinului. Acum lucrurile sunt mult mai ușoare și trebuie profitat de aceste oportunități de promovare globală.

„Primul produs complex pentru care noi am cerut bani a fost o copie a designului făcut de Apple pentru iOS7. Nu s-a supărat nimeni. Din contra, toată lumea l-a apreciat.”

Putem observa multă presiune provocată de perfecțiune și dorința unei idei de business unice și inovative, ceea ce împiedică de multe ori fondatorii să ducă ideea la nivelul următor sau chiar să înceapă.

Nu există idei unice; orice folosim astăzi este doar o „iterație” mai bună sau mai complexă a unui alt produs/serviciu din trecut. Cel mai important lucru nu este unicitatea unei idei, ci modul în care a fost executată, respectiv măsura în care reușește să rezvolve problemele potențialilor clienți.

Ideea este să începi cu ceva, orice, dar doar să începi. Chiar dacă te inspiri de la altcineva, mai bine te uiți și vezi ce probleme are produsul respectiv. Apoi vii cu un produs mai bun și cu un customer support și mai bun. Ușor, ușor începi să înveți cum merge business-ul, găsești câțiva clienți care ar folosi soluția ta (aici este ușor să îi iei pe cei care dau review-uri negative competitorilor), apoi ajungi la punctul în care chiar poți face inovație, dacă tu cunoști bine oceanul în care te învârți.

„Am călătorit destul de mult în ultimii ani, am citit și am discutat cu diferite persoane din diverse țări. Înainte de a călători, am crezut că doar în România sunt probleme și că în restul țărilor este raiul pe pământ, dar am aflat că fiecare țară are propriile-i probleme.

Cert este că ne lipsesc multe lucruri, dar aș vrea să mă rezum doar la un singur lucru: ne lipsește ajutorul statului în dezvoltarea business-urilor noi, în special în zona de IT. IT-ul reprezintă undeva la 6% din PIB-ul României și nu vedem nicio creștere înregistrată în acest sector. Multă lume oferă servicii pentru companiile din afară sau lucrează în multinaționale, iar foarte puțini sunt cei care dezvoltă produse ce pot fi licențiate/vândute de n ori, ceea ce ar aduce o creștere exponențială în vânzări.”

Curiozitate: Ce ai scrie pe un panou afișat în centrul Bucureștiului?

Alex: #rezist.

În România se produce prea puțin și se consumă prea mult. Însă văd IT-ul ca o salvare care ar putea pune țara undeva pe harta globală a marilor jucători în această industrie. Lumea se îndreaptă către Bulgaria și Polonia pentru investiții, deoarece acolo există și stabilitate politică – Alexandru Păduraru, Managing Partner, Creative Tim

Alex, de multe ori regăsim în cultura occidentală sintagma innovate or die și inovarea face parte, în esență, din ADN-ul unei companii.  Ce anume crezi că ar stimula inovarea în startup-urile early/late-stage?

Cred că sunt mai multe etape prin care o companie trebuie să treacă pentru a fi cu adevărat inovativă. În primul rând, ca să ajungem să stimulăm partea inovativă, este nevoie să creăm una. Acest lucru începe chiar din momentul zero al companiei prin comparații și verificări constante. Îmbunătățirile pot fi pe orice plan, de la calitatea produselor/serviciilor pe care le oferi și customer support, până la procesele interne ale companiei.

Learn the rules like a pro so you can break them like an artist

În momentul zero al dezvoltării acelor elemente (de web design) la Creative Tim, am crezut că suntem cei mai inovativi oameni și că avem o idee genială și chiar unicată, dar la câteva luni ne-am dat seama că ceea ce făceam noi nu era foarte inovativ sau nou, ci era o împachetare diferită a template-urilor de web design clasice. Cumva, ajunsesem în același ocean cu toți ceilalți care făceau template-uri de web design. După patru ani, putem spune că modul în care are loc procesul de dezvoltare este unul inovativ și produsele pe care le facem sunt inovative datorită calității și  standardelor foarte înalte.

Inovația apare, așadar, ca un efect secundar al performanțelor înregistrate de către companie și măsura în care aceasta rezolvă o problemă sau îndeplinește o nevoie a segmentului de piață vizat. Așa cum zicea Pablo Picasso, Learn the rules like a pro so you can break them like an artist, o companie trebuie să fie într-un anumit domeniu mai mult timp (2-3 ani) ca să ajungă la punctul în care are suficiente cunoștințe despre acel domeniu, respectiv despre cine sunt principalii competitori. În plus, cred că partea de inovație apare atunci când deja ai un profit pe care îl poți direcționa către îmbunătățirea produselor pe care le oferi.

Am câteva lucruri pe care le-am învățat în primul an de business și îmi dau seama că după patru ani, ele încă mai sunt acolo, încă mă ajută și nu s-au schimbat deloc:

  1. E important să fii înconjurat de oameni foarte pozitivi, care vor să învețe, să se dezvolte și să se implice în domeniile în care activează. Este greu să treci peste momente dificile și să îți păstrezi entuziasmul, așa că ai nevoie de oamenii potriviți lângă tine.
  2. Citește cât de mult poți. Majoritatea lucrurilor pe care le-am făcut au fost rezultatul unor lucruri scrise de oameni pe care îi apreciez și mă inspiră. Idei noi, strategii, metode de lucru în echipă, parteneriate – toate au venit din cărțile pe care le-am citit.
  3. Orgoliul și ego-ul sunt cei mai mari dușmani ai tăi. Nu poți face business dacă tot ceea ce urmărești este să demonstrezi celorlalți că tu ai dreptate sau că ești cel mai bun. Cum ziceau băieții de la UiPath, trebuie să fii smerit. 

Un startup este ca un copil mic: are nevoie de foarte multă atenție, timp și resurse. Dar dacă reușești să „îl pui pe picioare”, începe să îți aducă satisfacții foarte mari prin impactul pe care îl are asupra întregii comunități – Alexandru Păduraru, Creative Tim

Da, călătoria din Tokyo către Bali este aproape de final. În Tokyo, Alex fost să întâlnească developerii în „mediul lor natural”  și să înțeleg de ce au doar 1% din utilizatori din Japonia, când numărul poate fi mult mai mare. Chiar estimez un procent de 10-15%, îmi spune Alex. Am aflat de ce se întâmplă asta și urmează să facem niște ajustări la produse, documentații și modul în care ne adresăm acelei piețeÎn Bali am o vacanță, iar în câteva zile voi merge în hub-uri să vedem cum funcționează lucrurile acolo și cum putem să ajutăm cu produsele noastre. Sunt undeva la 5.000 de persoane care lucrează remote din Bali, foarte mulți dintre ei fiind designeri sau developeri.

După cum puteți observa, lui Alex îi place să cunoască lucrurile la nivel de nuanță atunci când vine vorba despre business. Unele experiențe le trăiesc cu întreaga echipă Creative Tim: anul trecut au avut două team-building-uri în Malaga, Spania, respectiv la un hub din Piatra Neamț. Urmează un team-building în Antalya în luna august și unul în Dubai spre finalul anului, menționează Alex.

Book Recommendations

  • The Charisma Myth, Olivia Fox Cabane
  • Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster,  Alistair Croll
  • The Lean Startup, Eric Ries
  • How to Win Friends and Influence People ,  Dale Carnegie
  • Zero to One ,  Peter Thiel
  • The Hard Thing About Hard Things ,  Ben Horowitz
  • Think and Grow Rich ,  Napoleon Hill
  • Good to Great,  Jim Collins
Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.