Invitatul de astăzi este fondatoarea MEDIjobs România, Catrinel Hagivreta, care a lansat în anul 2015 prima platformă din România dedicată exclusiv recrutării în domeniul medical. În prezent, aceasta este cea mai mare comunitate online de profesioniști și oferă soluții digitale pentru piața medicală din România.

Catrinel Hagivreta a lucrat în domeniul medical timp de opt ani în diverse poziții de management, însă ideea MEDIjobs a venit pe parcusul celor trei ani în calitate de Director Executiv al unui grup de clinici stomatologice. Atunci s-a confruntat direct cu problemele de recrutare: un simplu anunț postat pe platformele obișnuite de joburi aduna sute de aplicanți irelevanți pentru posturi de asistenți medicali, majoritatea dintre ei neavând nici măcar studii medicale sau chiar niciun aplicant în cazul posturilor mai solicitante, cum ar fi cele de medici.

Îmi amintesc perfect momentul în care mi-a venit ideea lansării unei platforme de recrutare care să răspundă nevoii pieței medicale. Sentimentul este unul foarte special; ca și cum ideea există de ceva timp lângă tine, doar aștepta să fie transpunsă în realitate. În mai puțin de două luni, am produs și lansat platforma într-o forma simplistă, dar funcțională – Catrinel Hagivreta, CEO MEDIjobs Romania

MEDIjobs, un LinkedIn medical

Soluția MEDIjobs nu elimină complet intervenția umană, ci asigură interfața dintre candidați și jobul potrivit pentru aceștia – mai repede și mai eficient. Totodată, este un motiv pentru care medici și asistenți medicali de pe băncile facultății ar putea rămâne în România, cu certitudinea  că își vor găsi un job prin intermediul platformei.

Promisiunea noastră pentru orice specialist medical care își creează cont pe MEDIjobs este că va primi în scurt timp oferte relevante pentru acesta după cel puțin cinci criterii de selecție, precum așteptările financiare, mediul de lucru, apropierea de casă și multe altele, astfel încât, atunci când va lua o decizie, aceasta va fi una luată în cunoștință de cauză.

Totuși, aceștia s-au confruntat cu reticența angajatorilor referitor la modul în care se desfășoară procesul de recrutare și modul de definire a brandului: Suntem deficitari din acest punct de vedere, iar acest lucru îngreunează procesul de recrutare.

Echipa MEDIjobs numără în prezent 12 membri animați de una și aceeași misiune, aceea de a inova, de a inventa și de a schimba comportamente

 Suntem o echipă de oameni tineri, dar cu ambiții de „oameni mari” și înzestrați cu mult curaj, absolut necesar pentru a pune în practică planurile. Mentenanța și dezvoltarea platformei este asigurată de către  doi colegi foarte dragi nouă, Mihai și Cristian, primii dezvoltatori software pe care i-am cunoscut până acum și pentru care nu există cuvântul „imposibil”. Sunt genul de oameni care în străinătate ar câștiga probabil de 10 ori mai mult decât în România, dar, au ales să rămână aici și să facă lucruri de care să fie mândri. Și de care să fie și alți români mândri.

Dacă ar fi să dăm timpul inapoi, spune Catrinel, ar începe o afacere exact în aceeași formulă: Eu și fratele meu formăm o echipă productivă din multe motive: avem valori și principii de viață comune, insuflate de părinții noștri, precum respectul unuia față de celălalt, ne ajutăm reciproc și ne susținem neconditionat, fără a aștepta ceva în schimb.

Aici pot fi văzute doar ca niște simple cuvinte, dar în viața unui startup ai nevoie de confortul unei relații funcționale cu respetivul co-fondator – mai mult poate decât orice altceva.

Pe de altă parte, suntem extrem de diferiți ca temperament și personalitate. Eu sunt mai activă, pot face multi-tasking și am curajul nechibzuit uneori de a aplica idei și planuri foarte repede; am capacitatea de a eșua, dar mă ridic repede, învăț și merg mai departe. George este jumătatea înțeleaptă a echipei: este genul de persoană care se gândește bine înainte de a acționa și pune de multe ori răul înainte, doar pentru a ne proteja.”

 Startup Life: Angajează caracterul, formează abilitățile

Iată căror aspecte trebuie să acordăm mai multă atenție în primele etape ale unui business:

  • Alegerea co-fondatorilor: vei petrece mai mult timp cu această persoană decât îți imaginezi și vei parcurge împreună cu acesta mult mai multe momente grele, decât momente frumoase. Încearcă să identifici genul de persoane cu care sa te înțelegi extrem de bine (și în afara biroului!), persoane loiale și complementare trăsăturilor tale.
  • Angajarea primilor oameni: un startup este un mediu nesigur și haotic. Mai mult decât atât, nu deține resurse financiare în linie cu marile companii, de aceea, este important să înelegi ce tip de oameni trebuie să alegi alături de tine. Încearcă să găsești oameni care sunt dedicați misunii companiei, oameni motivați și interesați să devină profesioniști. Angajează oameni cu atitudine/comportament bun; abilități și competențe poți adăuga ulterior, dar un om cu atitudinea greșită este aproape imposibil de schimbat și, mai mult ca sigur, îți va afecta startup-ul.
  • Pregătește-te de multe descurajări: descurajări din partea familiei, care încearcă sa te protejeze de un eventual eșec, descurajări din partea colegilor sau prietenilor care nu cred în ideea ta pentru simplul fapt că nu o înțeleg și…descurajări din partea tuturor, aproape. Până nu vei obține primele semne de success (primii clienți, primele încasări), foarte puțini vor fi cei care te vor sustine și încuraja, de aceea, trebuie să ai o doză de nebunie și curaj; să ai puterea de a trece peste părerea altora și pur și simplu să mergi mai departe până când îți transformi visul în realitate. Toate marile invenții ale lumii au fost la început niște simple idei prea ciudate pentru a fi puse în practica de altcineva.

Antreprenoriatul nu este pentru oricine și cred că asta este prima intrebare pe care trebuie să și-o adreseze cineva care cochetează cu ideea: Este antreprenoriatul pentru mine? În primul rând, aș vrea să clarific un lucru important: a deține propriul business înseamnă mai puține zile de concediu decât atunci când ești angajat. Mai înseamnă că atunci când vei fi în concediu, telefonul tău va suna non-stop, iar tu va trebui să fii conectat tot timpul la email – indiferent că este weekend, că este vară sau perioada sărbătorilor. Vor exista probleme și tu vei fi singurul responsabil să le rezolvi atunci când nimeni altcineva nu o va face.

„Mai înseamnă că trebuie să te obișnuiești să trăiești într-un mediu stresant, dinamic, nesigur. A începe un business înseamnă să îți asumi că o perioadă de 12-16 luni trebuie să persiști, chiar și atunci când nimic nu pare că merge înainte. Așadar, calitățile pe care un antreprenor de succes trebuie să le aibă sunt: perseverența (pentru a merge mai departe atunci când toate semnele indică să te oprești), pasiunea (să te trezești în fiecare dimineață înaintea tuturor și de a pleca după ei), tenacitate, curaj și creativitate. ”

Viitorul în e-recuitment

Nevoia de recrutare crește în fiecare an în majoritatea industriilor, iar aceasta tinde să devină din ce în ce mai personalizată. Clienții au nevoi diferite, chiar și atunci când vorbim de posturi identice, din cauza factorilor precum echipa, cultura organizațională sau a perspectivei de carieră oferite angajaților.

„E-recruitment-ul trebuie să fie o experiență ușor de folosit, accesibilă, dar și personalizată nevoilor individuale ale fiecărui client. Aceasta este misiunea MEDIjobs.”

Cele mai mari provocări au constat în educația mea antreprenorială. Din păcate, în România nu există platforme reale pentru antreprenori, în cadrul cărora aceștia să își formeze deprinderi și să dobândescă cunoștințe necesare dezvoltării unui business. Din fericire, accesul la informație mi-a permis să mă educ singură, în România; am citit foarte mult și m-am întâlnit cu cât mai multe persoane, pentru a lua feed-back și idei.

O altă provocare a constat în angajarea primilor oameni în companie. Am facut multe greșeli în acest sens, pentru că nu am înțeles care este nevoia unui startup și anume, oameni pasionați și motivați, mai presus de expertiză sau cunoștințe.

Am spus asta de multe ori și voi repeta ori de câte ori este nevoie. Atitudine și comportament, mai presus de expertiză. Măcar pentru început.

BONUS TIP(S) pentru viitorii antreprenori

Dacă își doresc cu adevărat, atunci să înceapă chiar astăzi călătoria de antreprenoriat. Să nu mai amâne, pentru că întotdeauna vor exista obstacole, de multe ori impuse inconștient chiar de ei. Să aibă curajul să facă schimbarea, dar să țină cont de faptul că nu va fi o călătorie ușoară, însă exact aceste greutăți vor deveni cele mai dragi amintiri, în timp. Să aibă deschiderea de a sta de vorbă cu oameni care au experiență relevantă pentru ei. Să ceară sfaturi, feedback-uri și să primească tot acest bagaj de informații prin filtrul ințelepciunii, care lasă informația irelevantă deoparte și o culege pe cea care îl ajută să își atingă obiectivul.  

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.