Brandurile există de sute de ani, dar niciodată nu a fost dată o asemenea amploare și importanță brandingului ca astăzi. Mai mult, termenul etic a intrat, în ultima perioadă, pe lista celebrelor cuvinte: sustenabilitate, organic, sugar free sau child labor free.

Când putem vorbi despre branduri etice? Tinde acest lucru să fie mai mult o strategie de marketing sau parte din cultura organizațională pe care o pot implementa companiile? Cum stă România la acest capitol?

Astăzi vorbim cu Andrei Rotaru, Manager WISE.travel, care și-a valorificat experiența de 10 ani în economie socială prin crearea unui adevărat liant între companii și ONG-uri: pentru orice serviciu achiziționat, WISE.travel împarte profitul cu organizația non-profit aleasă de către client. Astfel, turiștii iau parte unei cauze sociale, unde contribuie la veniturile suplimentare pentru programele socio-educaționale ale ONG-urilor partenere. Etic, nu-i așa?

Etica unui brand, ne spune Andrei, pleacă din momentul în care este gândit și conceput,  regăsindu-se pe întreg procesul de execuție – de la sursa materiei brute, până la modul în care este reciclat produsul după utilizare.

”Nu folosim elemente înșelătoare pentru a crește vânzările, ci înglobăm demersuri prin care brandul nostru aduce plus valoare sau multiplică binele din comunitate. Companiile ar trebui să livreze produse și servicii care nu dăunează omului și mediului, să facă achiziții responsabile, să nu se implice în acte de corupție și să-și plătească la timp taxele și impozitele către bugetul de stat. În momentul în care ieșim cu un brand pe piață, trebuie să ne asigurăm că imaginea creată este una corectă, de tipul spunem ce facem și facem ce spunem”.

Brandul este despre ceea ce ești, nu despre ceea ce spui. Consider că în următorii ani, brandurile care nu vor avea înglobate aspecte ce țin de om, mediu, educație sau dezvoltare durabilă nu vor putea fi sustenabile – Andrei Rotaru, Manager, WISE.travel

Etica – parte a culturii organizaționale sau o strategie de marketing?

„Cred că în România putem vorbi mai mult despre o strategie de marketing, mai ales când ne uităm la companiile mari pe fondul directivei europene 95. Pe de altă parte, din ce în ce mai mulți oameni își doresc și chiar pun bazele unor afaceri care țin de filosofia și cultura organizațională responsabilă.”

Cu pași mici, apar pe piață tot mai multe întreprinderi sociale, menținând sectorul de economie socială. Pentru acești antreprenori, scopul principal este unul social și de impact în viața oamenilor, iar activitatea economică este doar un mijloc prin care se asigură sustenabilitatea misiunii asumate, susține Andrei.

Semnal de alarmă pentru angajatori?

Cu siguranță satisfacția oferită de un loc de muncă este primordială. Există un trend în rândul oamenilor de a alege acele oportunități de creștere profesională în care valorile companiei să se plieze pe valorile lor personale. Oamenii caută locuri de muncă care să le aducă satisfacția de a face zi de zi ceva ce aduce plus valoare în comunitate. Tot mai multe companii dezvoltă programe de voluntariat sau de implicare în cauze sociale pentru a se diferenția în comunitate.

Putem vorbi, însă, de măsuri etice în foarte multe segmente ce țin de companie – începând cu utilizarea becurilor cu led din clădire, reciclarea hârtiei sau achiziționarea de produse sau servicii de la afaceri sociale precum UtilDeco sau WISE.travel și până la angajarea persoanelor cu dizabilități sau utilizarea unei părți din profit pentru a susține educația unor copii proveniți din mediile sărace.

Dacă măsurile ce survin acestei culturi nu sunt luate încă din stadiul incipient al afacerii, această redirecționare ar putea aduce cu sine costuri suplimentare pe care puține companii ar dori să le susțină, în raport cu beneficiile de imagine create. De la caz la caz, astfel de modificări pot presupune înlocuirea unei intregi linii de producție, schimbarea unor furnizori, achitarea unor taxe suplimentare la bugetul de stat sau reducerea productivității angajaților.

Începând cu acest an, companiile din România cu peste 500 de angajați, cu capital de stat și din sectorul bancar, sunt obligate prin lege să publice un raport de sustenabilitate referitor la modificările aduse în strategia lor. Această lege se va modifica, bineînțeles, pentru a include orice companie cu peste 500 de angajați, având în vedere hotărârea de a atinge obiectivele de dezvoltare durabilă până în 2030, spune Andrei Rotaru.

Și noi ce câștigăm?

Cert este că o  companie etică nu are ca scop obținerea de profit. Acesta din urmă este, într-un sens mai larg, un rezultat al faptului că oamenii sunt mulțumiți de produsele sau serviciile oferite. Scopul este acela de a dezvolta comunitatea în care își desfășoară activitatea, de a satisface nevoi fără a afecta mediul sau a lua parte la acte de corupție.

Practic, WISE.travel pune la aceeași masă turistul, compania și sectorul non-profit alături de peste 240.000 de servicii turistice pentru dezvoltarea de parteneriate, inclusiv în sectorul de Corporate Social Responsability, conform raportării GRI Index (Global Goals).

Principalul avantaj este că în fiecare dimineață pleci cu entuziasm la birou, iar seara când te întorci la familia ta, pui capul pe pernă știind că ai îmbunătățit viața cuiva și ai luat parte la un viitor sustenabil al României.

Misiunea fundației noastre constă în incluziunea persoanelor cu dizabilități și a celor din grupurile vulnerabile. În 2008, am realizat că tinerii care veneau în centrele de zi nu erau pregătiți pentru piața liberă a muncii și am decis înființarea întreprinderii sociale UtilDeco, unde am dezvoltat diferite ateliere de producție – croitorie și personalizare, tipografie, arhivare de documente și agenția noastră de turism. Scopul întreprinderii este aceea de a-i pregăti pe acești tineri – alături de psihologi, asistenți sociali și formatori – pentru a realiza tranziția de la atelierele noastre pe piața liberă a muncii.

Hot Spot: Ce avantaje au angajatorii și ce anume îi motivează să recruteze persoane cu dizabilități?

Din punct de vedere legal, în urma modificării legii 448/2006 în August 2017, orice companie cu peste 50 de angajați este obligată să aibă 4% din totalul de angajați persoane cu dizabilități. Altfel, este penalizată cu salariul minim pe economie înmulțit cu numărul necesar de persoane cu dizabilități. În aceste condiții, cererea este în creștere pentru astfel de persoane. Am înființat agenția noastră de plasare pe piața liberă a muncii – JobDirect, prin care facilităm procesul de pregătire și recrutare, oferind suport atât pentru angajat, cât și pentru angajator.

Misiunea noastră este aceea de a transforma dizabilitatea în abilitate și să demonstrăm că un tânăr cu o dizabilitate poate ajunge un angajat model, dacă îi este oferită o șansă – Andrei Rotaru

În 2017, a fost acordat echipei premiul Social Entrepreneur Of The Year în cadrul programului EY Entrepreneur Of The Year. Ce ați scrie pe un panou afișat în centrul Bucureștiului?

Angela Achitei, CEO, UtilDeco

Prin acest premiu, alături de alte 45 de premii la nivel național și internațional, am demonstrat că oricine poate dezvolta un brand etic sustenabil din toate punctele de vedere. Cred că orice afacere trebuie să înceapă din suflet, din dorința de a ajuta oamenii, pentru că lucrurile care rezistă în timp sunt cele realizate cu pasiune.

 

Când ajuți persoane care nu te vor putea recompensa niciodată, recompensele sunt enorme!  

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.