Industria de gaming reprezintă, fără îndoială, dovada clară a evoluției rapide în tehnologie. De la jocurile alb-negru 2D și primul joc 3D – Monstter Maze din 1981, până la Wolfenstein și Battlefield 3 din 2011, industria jocurilor video cunoaște un trend ascendent la nivel global.

Potrivit SuperData, industria de gaming a înregistrat în anul 2017 venituri de $108.4 mld, Asia fiind cel mai mare jucător pe piața mobile ($36 mld). La polul opus, se află America de Nord și Europa, care au generat venituri de $9.1 mld, respectiv $5.9 mld în 2017.

Nici România nu face excepție: conform unui studiu realizat de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri din România (RGDA), industria de gaming a înregistrat o cifră de afaceri de $145,3 mil. în anul 2016.

Astăzi vorbim în termeni de gaming, business și pasiune. Vorbim cu și despre prima organizaţie de eSports exclusiv românească, care se afirmă din ce în ce mai mult pe scena internaţională – Nexus Gaming Club.  În același context se află Nexus Gamers Pub, liantul dintre comunitatea de gameri români și jocurile video, respectiv competițiile internaționale.

Alexandru Ion, Managing Partner NEXUS, spune că anul 2013 a fost un punct de referință pentru industria de gaming. A fost anul în care Nexus Gamers Pub urma să fie deschis ca un bar tematic pentru gameri, iar lansarea celei mai recente generații de console, Playstation 4 și Xbox One au condus către o creștere semnificativă în eSports.

e-Sports reprezintă, de fapt, doar o nișă din gaming, în care jucătorii cei mai buni ajung să aibă statut de sportiv prin munca în echipă și  prin perfecționarea strategiilor, respectiv a stilului de joc.

Nexus Gamers Pub s-a deschis pentru a satisface nevoia de „context social” al oamenilor pasionați de gaming. La vremea respectivă, era un „sports bar” cu o tematică inedită, iar în jurul acestui bar s-a creat o comunitate de oameni care împărtășesc aceeași pasiune, continuă Alex.

Nexus Gaming Club, prima organizație eSports exclusiv românească

Doi ani mai târziu, Octav Crețu, Director General Nexus, și-a exprimat dorința de a pune bazele unei organizații de gaming serioase: Ideea lui cu echipele (de gaming) mi s-a părut un motor foarte bun de guerilla marketing (în condițiile în care am fi câștigat ceva) și, astfel, am început să creștem prima extensie a brandului Nexus.

Am simțit că suntem cu adevărat o organizație profesionistă atunci când am reușit să semnăm contracte de marketing cu primii „sponsori”, după ce am reușit să luăm locul 2 la concursul de League of Legends la Dreamhack Cluj 2015. Aici am învățat că, în primul rând, trebuie să livrăm, abia apoi să cerem.

Până în prezent, Alex și echipa lui au reușit să demonstreze că sunt cea mai bună echipă din Balcani la League of Legends în urma câștigării competiției ESL – South East European Championship de anul acesta. La sportul Counter Strike: Global Offensive, au reușit să se întoarcă vicecampioni mondiali din Coreea, Busan în cadrul IESF 2017 World Championship – competiție în care echipa Nexus Gaming a reprezentat echipa Națională a României.

Ne bucurăm foarte mult că am adus o mică contribuție la dezvoltarea acestor sportivi în devenire și sperăm ca Nexus Gaming să rămână rampa de lansare pentru cei mai talentați jucători români. – Alexandru Ion, NEXUS

De la pasiune la business. Cum supraviețuiești pe o piață concentrată, evaluată în anul 2017 la $108.4 mld (SuperData) cu un business în industria de gaming?

Cum supraviețuiești? Ce pot să spun, de azi pe mâine… Suntem departe de prosperitate, încă nu am ajuns la sustenabilitate, dar ne dăm interesul.

Dacă Germania și Marea Britanie înregistrează anual vânzări de aproximativ 4,5 miliarde de dolari numai din produsele software și echipele europene de sport tradițional (Real Madrid, Manchester United, Shalke 04, Steaua Roșie Belgrad etc.) au început să adopte echipe de League of Legends și FIFA începând din anul 2017, în România lucrurile funcționează ușor diferit. Clasamentul ne arată că suntem poziționați pe locul 46, cu o piață de aproximativ 184 milioane de dolari.

Acest lucru mă face să cred că jocurile video nu și-au atins încă potențialul, și deși ritmul de creștere a industriei de gaming este pozitiv la nivel mondial, noi vom avea parte de o creștere accelerată până când vom ajunge la același nivel de penetrare a jocurilor video cu țările din restul Europei.  

În ceea ce privește atragerea și retenția jucătorilor, respectiv de formarea și dezvoltarea comunităților de gameri – ne putem ocupa noi. Singurul lucru care ne limitează momentan sunt resursele, pentru că potențial avem arhisuficient.

State pregătite să îi susțină

Există mulți factori care influențează și determină, uneori, plecarea jucătorilor, spune Alex.

Cauza principală nu este neapărat incertitudinea din gaming, ci mai degrabă lipsa resurselor de care au nevoie. Aceștia pleacă în medii mai bogate din punctul de vedere al resurselor, pentru că acolo își pot maximiza potențialul. Vreau să subliniez faptul că de la Nexus au plecat în echipe internaționale de top un număr de șase jucători, iar noi ne mândrim cu asta.

Mi-aș dori să ducem gamingul românesc la următorul nivel.

Eu cred că România are potențialul de a fi un hub regional de sport electronic, datorită poziției geografice avantajoase și datorită costurilor scăzute, raportându-ne la restul Europei. Și pentru game development, cred că dispunem de o resursă greu de ignorat pentru companiile internaționale, și anume forța de muncă creativă și capabilă. 

Atât în business, cât și în viața de zi cu zi, partea de execuție este cea mai importantă. Un business genial pe hârtie poate eșua, dacă nu este executat corect. În schimb, un business mediocru poate excela, dacă executăm așa cum trebuie. Ideile (de business) nu au o valoare foarte mare – Alexandru Ion, Managing Partner, NEXUS.

BONUS TIP(S): Ce sfaturi să le dau? “DON’T DO IT! IT’S A TRAP!”

Un sfat pertinent cred că ar fi să nu-și asume riscuri pe care nu și le permit, continuă Alex. Din păcate, norma în antreprenoriat în România în 2018 este eșecul, cel puțin la început, și dacă cumva reușești să păcălești eșecul, ai succes. Sfatul meu ar fi să facă ceea ce le place, să facă ceva ce iubesc, pentru că în cazul în care lucrurile merg prost, măcar au satisfacție pe alte planuri.

#StayTuned: NEXUS este pe punctul de a-și extinde locația

Mi-aș dori să ducem gamingul românesc la următorul nivel,  iar pentru asta am gândit un hub care să încorporeze mai multe aspecte ale gamingului, nu doar sportul electronic. Visez la un local care să aibă aproximativ 100 de calculatoare și o scenă unde să putem ține competiții mai serioase. Totodată, aș vrea să acoperim și comunitatea jucătorilor de consolă și aș vrea să cochetăm și cu realitatea virtuală, dar momentan nu pot da mai multe detalii concrete, pentru că nu am ieșit încă din faza de proiect.

#BookRecommendation: Blue Ocean Strategy – Renée Mauborgne & W. Chan Kim

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.