Evenimentele live nu doar se întâmplă. Orașele din întreaga țară nu ar vibra, miile de oameni nu s-ar fi adunat în același loc, la aceeași oră, iar emoțiile și entuziasmul acestora nu ar fi câștigate atât de ușor. În spatele adevăratelor show-uri stau zile de planificare atentă, muncă și oameni pregătiți să le desfășoare.

Cum anume reușește o echipă să organizeze peste 250 de evenimente anual, în peste 35 de orașe din Europa și peste 25 de orașe din România? Ce înseamnă organizarea și desfășurarea unui eveniment live de entertainment? Ce principii, respectiv lecții de antreprenoriat stau la baza unui succes internațional?

Astăzi stăm de vorbă cu Victor Balaniuc antreprenorul și, totodată, un creator de experiențe live, care a reușit să ducă Front Row Events în cele mai importante orașe ale Europei, pentru românii din diaspora. Întreaga aventură a început încă de la vârsta de 16 ani, „cu o stație și o pereche de boxe”, când și-a deschis propria firmă de sonorizări de evenimente, împreună cu un prieten. Dorința lui a fost aceea ca lumea antreprenoriatului să îi fie locul de joacă – să dezvolte propriile proiecte și să le transforme în ceea ce se numește, mai târziu, Front Row Events.

Mi-am dorit să găsesc un mix între o sursă de venit independentă de părinți și distracție… și am reușit! La începuturile mele în afaceri, a fost vorba mai mult despre bani. Pe parcurs, am realizat că banii sunt doar un rezultat, un rezultat al lucrurilor bine făcute.

Din postura de tânăr antreprenor pe o piață relativ nouă în România, Victor s-a confruntat cu multe provocări din această industrie. Una dintre principalele provocări, ne spune el, a fost credibilitatea.

Oamenii sunt sceptici. Fiind o echipă tânără, a fost greu să convingem colaboratori, furnizori și chiar artiști să lucreze cu noi. Dar imediat ce au văzut că suntem profesioniști și că am reușit să ducem entertainmentul din România la un alt nivel, au dorit să lucrăm tot mai mult împreună și chiar să își asocieze imaginea cu brandul nostru. Consider că încrederea este foarte importantă în business. Până la urmă, în spatele fiecărei companii, sunt oameni, care interacționează cu alți oameni.

Cred foarte mult în ceea ce spune Warren Buffet pe acestă temă: „Durează 20 de ani să construiești o reputație și 5 minute să o distrugi. Dacă ai acest gând în minte, vei face lucrurile diferit.”

„Am fost primiți extraordinar!”

Startup Life: Front Row Events s-a poziționat ca fiind primul brand de entertainment din România care organizează turnee internaționale cu artiști români, pentru comunitățile românești din diaspora. De la mici spectacole și petreceri în orașul natal, au ajuns să dezvolte proiecte și să organizeze evenimente în peste 35 de orașe din Europa, urmând să acceseze în viitorul apropiat piețele din Orientul Mijlociu, SUA și Canada.

Având deja experiență cu turneele din România, din punct de vedere al know-how-ului am fost pregătiți pentru extindere încă de la început. Faptul că de la primele evenimente în Anglia, Germania sau Italia am reușit să umplem săli mari de spectacole și să facem mii de oameni să râdă și să uite pentru câteva ore de problemele de zi cu zi, datorită evenimentelor noastre de stand-up comedy, e fantastic!

Au fost multe momente-cheie în formarea a ceea ce astăzi este Front Row Events, însă factorul decisiv care le-a declanșat a fost întotdeauna upgrade-ul de mentalitate. De fiecare dată când am avut curajul de a gândi la o scară mai mare, s-au întâmplat minuni.

Simple is better

După cum spuneam, succesul nu este întâmplător. Este necesar un volum semnificativ de muncă și oameni pregătiți să ducă ideile în concret. Echipa Front Row Events e formată, fără îndoială, din persoane pasionate de evenimente. Toți colegii lui Victor au în comun un lucru: știu să se distreze. În același timp, spune Victor, chiar dacă sună puțin clișeic, e important să știm să facem diferența între distracție și muncă. Front Row Events este o afacere bazată pe principii de libertate și democrație, dar și orientată spre performanță, etică de lucru și bună organizare în vederea atingerii obiectivelor. Considerăm că simple is better, iar acest lucru se reflectă perfect în procedurile interne și metodele noastre de lucru. Simplitatea, claritatea și eficacitatea proceselor Front Row Events ne ajută să performăm la capacitate maximă.

În echipa de bază sunt doar 5 jucători în acest moment, dar la un eveniment, echipa poate fi formată și din peste 20-30 de persoane. Cum anume au reușit această „performanță”, de a avea un volum atât de mare de evenimente realizat de o echipă mică? Exact. Prin externalizări eficiente și o bună organizare internă.

Consider că toate afacerile, inclusiv cele din entertainment, se dezvoltă pe aceeași structură de bază. Scara este determinată de mentalitatea și nivelul de pregătire al celor implicați. Astfel, aplicând același sistem care funcționa deja, pur și simplu ne-am propus și impus să ne lărgim orizonturile și să avem încredere într-un plan care părea ireal la început: să cucerim Europa.

Și au reușit. Vorbim, în fond, despre o maturizare a pieței, ce duce la un trend ascendent în industria de entertainment, respectiv despre competitori și metode de diferențiere. Cum supraviețuiești pe o piață atât de dinamică și concentrată?

Foarte simplu, inovând. Suntem fanii teoriei oceanului albastru și preferăm să lucrăm o perioadă mai îndelungată la pregătirea unui proiect, ca atunci când îl lansăm pe piață să fie într-o formă care să satisfacă până și perfecționistul din noi. La acest capitol, îmi vine în minte citatul lui Abraham Lincoln: “Dacă aș avea 9 ore la dispoziție să tai un copac, mi le-aș petrece pe primele 6 ascuțindu-mi toporul”.

În același timp, cât încă ești în perioada de start-up și nu numai, alianțele cu cei mai puternici decât tine și cu experiență mai mare sunt cheia către o dezvoltare exponențială.

Victor, zilnic apar o multitudine de oportunități, din toate direcțiile. Bineînțeles, pentru cei care reușesc să le identifice, respectiv să le valideze. Când spui DA unei oportunități? Când spui NU?

Cred că unul dintre cele mai dificile lucruri pentru mine a fost să învăț să refuz și încă lucrez la acest aspect. Sunt o persoană sociabilă și am tendința să ascult toate ideile care vin spre mine și chiar mai mult decât atât, să mă gândesc cum pot să le aplic sau să investesc în ele. Însă focusul este crucial, într-o lume cu atâtea distrageri. Spun DA unei oportunități când consider că va dezvolta afacerile mele exponențial, însă deocamdată nu mă implic în proiecte din industrii pe care nu le stăpânesc. Așadar, spun NU oportunităților atunci când simt că volumul de muncă și know-how-ul depășesc resursele noastre actuale. Trebuie să fim conștienți la ce nivel ne situăm în fiecare moment al călătoriei antreprenoriale, dar, în același timp, să ne setăm repere de perfecțiune și să ne autodepășim în fiecare zi.

MAGIC ON STAGE

Victor trece prin emoții înainte de fiecare spectacol, fie că este prezent sau nu: Organizarea și buna desfășurare a unui eveniment înseamnă foartă multă atenție la detalii și customer service impecabil. La fiecare eveniment de-al nostru participă sute sau mii de spectatori, iar noi trebuie să ne asigurăm, atât cât ține de noi, că fiecare dintre ei pleacă fericit și satisfăcut acasă. Încercăm să punem mult accent pe customer service. Pe cât de greu de implementat, pe atât de greu de copiat și face diferența enorm între tine și concurență.

Cea mai importantă lecție pentru el a fost cea legată de alegerea asociaților și partenerilor alături de care hotărăști să dezvolți un business: Dacă mediul în care lucrezi nu este construit pe baza valorilor și principiilor tale, iar persoanele din jurul tău nu rezonează cu viziunea ta, nu ai cum să performezi. Consider că un antreprenor trebuie să fie extrem de atent atunci când alege persoanele cu care se asociază, dar și persoanele pe care le angajează.

În business, la fel ca în viață, totul se bazează pe interacțiune umană. Dacă relațiile cu oamenii din jurul tău nu funcționează bine, riști să îți pierzi energia, focusul și chiar fericirea, într-o buclă în care te-ai pripit să intri, orbit de entuziasmul de la început. – Victor Balaniuc, General Manager, Front Row Events

Care ar fi, să spunem, a treia persoană cea-mai-de-succes care te inspiră? Și ce anume face diferența până la nr. 1 din acest „top”?

Grea întrebare, dar îl aleg pe Tim Ferriss. Datorită principiilor predate de el am reușit să îmi eficientizez viața și timpul și să mă focusez pe acțiunile care mă duc mai aproape de obiectivele mele. Diferența până la locul 1 se datorează tipului meu de personalitate și modului de a aborda afacerile. Mă identific mai mult din punct de vedere antreprenorial cu viziunea altor persoane care mă inspiră și datorită cărora am decis să aleg să dezvolt mai multe afaceri în care sunt implicat în acest moment.

Dintre cărțile care au schimbat perspective pentru Victor, amintim The 4-Hour Workweek, Tim Ferriss (despre eficacitate și multe alte aspecte life-changing), Screw It, Let’s Do It, Richard Branson (despre spiritul antreprenorial autentic) și Primii 12 ani în propria afacere, Lorand Soares Szasz  (despre principii esențiale în business).

TOP TIP: Be a victor, not a victim!

Be a victor, not a victim! Atitudinea și mentalitatea de învingător fac diferența. Rezonez cu citatul lui Donald Trump: „Dacă eşti liber să gândeşti în orice mod, poţi la fel de bine să gândeşti măreţ”. De fiecare dată când am reușit să aplic acest principiu, afacerile mele cel puțin s-au dublat, într-un timp record. Fă primul pas cât mai repede, dă cu capul, învață, ascultă, perfecționează, apoi scalează cât mai simplu și eficient! – Victor Balaniuc

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.