Anul acesta au fost la bizis.ro zeci de antreprenori români, din diverse domenii, cu afaceri aflate în diverse stadii de dezvoltare. Au oferit insight-uri valoroase, au demontat mituri despre antreprenoriat și au împărtășit poveștile lor. 

De la ei am aflat ce înseamnă optimismul, curajul și intuiția; ce înseamnă să renunți la momentul potrivit și cum poți să supraviețuiești pe piețe dinamice și concentrate, dar, mai ales, ne-au învățat că antreprenoriatul nu este doar un buzz-word, ci o realitate ce necesită metode și tehnici concrete de gestionare.

Iată, pe scurt, doar 7 adevăruri incomode despre antreprenoriat de la unii dintre cei mai apreciați oameni din mediul de business – Răzvan Pascu (Fondator Travel Communication Romania, fondator Travel Focus), Victor Balaniuc (Manager Front Row Events), Catrinel Hagivreta (CEO, MEDIjobs Romania), Ioana Cerescu (Community Builder, Rubik Hub), Alexandru Păduraru (Fondator CreativeTim), Alexandru Ion (Managing Partner NEXUS) și Cristian Tudor (Fondator Microgreens Romania). 

1. Antreprenoriatul cu greu se învață. El trebuie să fie în sânge.

Antreprenoriatul în turism înseamnă mai mult decât gestionarea unui business și dorința de a avea profit cu orice preț. Implică pasiune, documentare, reinventare constantă și responsabilitate. Antreprenoriatul trebuie, deci, asimiliat cu prosperitatea unei societăți la care trebuie să contribuim prin proiectele și strategiile noastre.

Deși antreprenoriatul înseamnă multă birocrație, impredictibilitate legislativă și responsabilitate în fața angajaților, satisfacțiile întrec adesea aceste provocări. Așadar, cum am mai spus-o, antreprenoriatul cu greu se învață, el trebuie să fie în sânge. Dacă nu ai pasiune, nu face asta, pentru că o vei face prost! – Răzvan Pascu, fondator Travel Communication Romania, fondator Travel Focus. 

2. Toate afacerile se dezvoltă pe aceeași structură.

Consider că toate afacerile, inclusiv cele din entertainment, se dezvoltă pe aceeași structură de bază. Scara este determinată de mentalitatea și nivelul de pregătire al celor implicați. Astfel, aplicând același sistem care funcționa deja, pur și simplu ne-am propus și impus să ne lărgim orizonturile și să avem încredere într-un plan care părea ireal la început: să cucerim Europa.

Atitudinea și mentalitatea de învingător fac diferența. Rezonez cu citatul lui Donald Trump: „Dacă eşti liber să gândeşti în orice mod, poţi la fel de bine să gândeşti măreţ”. De fiecare dată când am reușit să aplic acest principiu, afacerile mele cel puțin s-au dublat într-un timp record. Fă primul pas cât mai repede, dă cu capul, învață, ascultă, perfecționează, apoi scalează cât mai simplu și eficient!  – Victor Balaniuc, Manager Front Row Events

3. Vor exista probleme și tu vei fi singurul responsabil să le rezolvi atunci când nimeni altcineva nu o va face. 

Aici pot fi văzute doar ca niște simple cuvinte, dar în viața unui startup ai nevoie de confortul unei relații funcționale cu respectivul co-fondator – mai mult poate decât orice altceva. Vei petrece mai mult timp cu această persoană decât îți imaginezi și vei parcurge împreună cu acesta mult mai multe momente grele, decât momente frumoase. Încearcă să identifici genul de persoane cu care sa te înțelegi extrem de bine (și în afara biroului!), persoane loiale și complementare trăsăturilor tale.

Aș vrea să clarific un lucru important: a deține propriul business înseamnă mai puține zile de concediu decât atunci când ești angajat. Mai înseamnă că atunci când vei fi în concediu, telefonul tău va suna non-stop, iar tu va trebui să fii conectat tot timpul la email – indiferent că este weekend, că este vară sau perioada sărbătorilor. Vor exista probleme și tu vei fi singurul responsabil să le rezolvi atunci când nimeni altcineva nu o va face. – Catrinel Hagivreta, CEO MEDIjobs Romania

4. Poți convinge sau nu un public relevant?

Pun mare accent pe o structură clară. Orice pitch va fi întotdeauna cronometrat și, dacă nu „îți faci temele de acasă” așa cum trebuie și nu îți organizezi pitch-ul în funcție de timpul dat plus elementele neprevăzute (emoții, probleme tehnice, etc), te poți trezi că nu termini de spus tot ce ți-ai propus. Noi luăm în serios partea de pitch prep (pregătirea pentru pitch), pentru că poate fi definitorie pentru viitorul startup-ului pe care îl reprezinți: poți convinge sau nu un public relevant? – Ioana Cerescu, Community Builder, Rubik Hub.

5. Orgoliul și ego-ul sunt cei mai mari dușmani ai tăi. Cum ziceau băieții de la UiPath, trebuie să fii smerit.

Am câteva lucruri pe care le-am învățat în primul an de business și îmi dau seama că după patru ani, ele încă mai sunt acolo, încă mă ajută și nu s-au schimbat deloc:

  1. Este important să fii înconjurat de oameni foarte pozitivi, care vor să învețe, să se dezvolte și să se implice în domeniile în care activează. Este greu să treci peste momente dificile și să îți păstrezi entuziasmul, așa că ai nevoie de oamenii potriviți lângă tine.
  2. Citește cât de mult poți. Majoritatea lucrurilor pe care le-am făcut au fost rezultatul unor lucruri scrise de oameni pe care îi apreciez și care mă inspiră. Idei noi, strategii, metode de lucru în echipă, parteneriate – toate au venit din cărțile pe care le-am citit.
  3. Orgoliul și ego-ul sunt cei mai mari dușmani ai tăi. Nu poți face business dacă tot ceea ce urmărești este să demonstrezi celorlalți că tu ai dreptate sau că ești cel mai bun. Cum ziceau băieții de la UiPath, trebuie să fii smerit.  Alexandru Păduraru, CreativeTim

6. Ce sfaturi să le dau? „DON’T DO IT! IT’S A TRAP!”

Un sfat pertinent cred că ar fi să nu-și asume riscuri pe care nu și le permit, continuă Alexandru. Din păcate, norma în antreprenoriat în România în 2018 este eșecul, cel puțin la început, și dacă cumva reușești să păcălești eșecul, ai succes. Sfatul meu ar fi să facă ceea ce le place, să facă ceva ce iubesc, pentru că în cazul în care lucrurile merg prost, măcar au satisfacție pe alte planuri – Alexandru Ion, Managing Partner, NEXUS

7. Vezi ce resurse ai, ce-ți mai trebuie și începe. Go for it!

Un sfat pentru cei aflați la început de drum? Să-și stăpânească frica. Să nu uite de ea, ci să o stăpânească! Ai o idee, vrei să faci un business, crezi foarte mult în ea și toți îți spun că ești nebun și că trebuie să te liniștești? Lasă-i! Du-te într-un „colț”, negociază cu tine, vezi dacă chiar este plauzibilă ideea și nu sta mult pe gânduri. Vezi ce resurse ai, ce-ți mai trebuie și începe. Go for it! – Cristian Tudor, fondator, Microgreens Romania.

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.

Write A Comment