O afacere de succes este dorința oricărui antreprenor. Afacerea pornește cu mult entuziasm, încredere în potențialul său de creștere și cu marea convingere că aduce valoare clienților.

După câteva săptămâni, luni sau chiar ani, vedem că lucrurile nu stau exact cum ne-am dorit. Cifrele, managementul, clienții – toate duc la concluzia frustrantă, uneori, că startup-ul a eșuat.

Așa se face că 9 din 10 startup-uri eșuează încă din primii patru ani, conform statisticilor. Acest lucru ne face să aruncăm o privire mai atentă asupra motivelor principale ce stau la baza eșecurilor și să le luăm în considerare atunci când avem în vedere o nouă inițiativă.

  1. Startup-ul nu răspunde unei nevoi reale

Imaginează-ți că ai pornit o afacere și faci totul ca la carte: plan de afaceri, listă cu potențiali investitori, strategia de marketing și chiar te-ai înscris la un curs de personal branding. Cu toate acestea, produsul tău nu este cumpărat. Ai greșit cu ceva?

Nu. Doar că produsul tău se află pe o piață nepotrivită sau inexistentă. Pentru a evita aceste situații, companii ca Facebook, Dropbox, Evernote și Ubisoft, din România, au început prin succesiuni de teste și validări, obținând astfel informații valoroase din partea potențialilor clienți.

„Ei fac produse de care nimeni nu are nevoie” – ocupă locul 1 în topul motivelor din cauza cărora Startup-urile eșuează. Dacă aloci timp creării unui produs, atunci alocă-ți timp să vezi dacă e produsul potrivit în piața potrivită.

Trebuie să aflăm ceea ce vor cu adevărat clienții, nu ceea ce spun ei că vor sau ceea ce credem noi că le-ar trebui. – Eric Ries, autor The Lean Startup

  1. Lipsa de fonduri

Da, al doilea cel mai comun motiv pentru care majoritatea startup-urilor eșuează are legătură cu fondurile. Cash flow-ul reprezintă o provocare încă din primele luni și necesită o planificare atentă din partea echipei: dezvoltarea produsului, marketing, materiale, spații etc. Toate acestea necesită cash și trebuie gestionat ca atare.

  1. Echipă nepotrivită

Sau mai degrabă…nepotriviri de caracter între membrii echipei. Bineînțeles, diversitatea este benefică și chiar recomandată, dar atunci când membrii echipei au unul și același scop. În caz contrar, se formează un mediu total neproductiv și toxic, care va duce la alte rezultate decât cele dorite.

Secretul pentru o echipă de succes este asta: caută oamenii care vor să schimbe lumea. – Marc Benioff, founder Salesforce

  1. Manangement defectuos

Maximizarea potențialului fiecărui membru din echipă intră în lista de responsabiliăți a liderului – mai exact, să găsească metode prin care startup-ul să se dezvolte. Comunicarea, delegarea sarcinilor, transmiterea viziunii către toți membrii echipei, motivarea acestora, stimularea creativității, trasarea strategiei și politicilor – toate depind de managementul startup-ului.

Un management defectuos generează continuu impedimente în calea dezvoltării, fie că este vorba despre produs, relații cu clienții, relații cu investitorii etc.

Fă-ți echipa să se simtă respectată, puternică și încântată despre misiunea companiei. Tim Westergren, co-founder – Pandora

  1. Ego-ul la ușă, vă rugăm.

Momentul în care investitorii te așteaptă cu brațele deschise, cer sfaturi de la tine și sunt gata în orice moment să te finanțeze – doar pentru că ești antreprenor în serie și ideea ta este fantastică – e departe de a fi adevărat. Ego-ul multor antreprenori a fost cauza pentru care nu au primit finanțarea dorită, nu au încheiat afaceri și au pierdut potențial clienți, respectiv oportunități.

  1. Sunt propriul meu șef

…a zis. O să muncesc 4 ore pe săptămână…a zis.

Să renunți de la jobul tău de la 9 la 5 pentru a fi propriul tău șef, asta da aventură. Mulți uită că un startup este 100% responsabilitatea lor, respectiv a echipei și reprezintă un job șapte zile din șapte. Astfel, nu fac față volumului de muncă pe care îl solicită un startup și renunță.

Alte motive pentru care startup-urile nu trec testul?

  • Sunt eliminați de competiție;
  • Marketing slab;
  • Pierderea focusului/concentrării;
  • Lipsa pasiunii;
  • Locație nepotrivită;

Cert este că fundamentul pe care este construit un business pe succes este alcătuit din două părți: un produs/serviciu bun și o piață largă în care să-l integreze. Restul ține de capacitatea echipei în realizarea planurilor, a execuției, a parteneriatelor și strategiilor de dezvoltare a startup-ului.

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.

17 Shares
Share17
Share
Tweet
+1