În ultimii ani, identitatea spațiilor din companii a început să prindă contur în România, fiind un element-cheie de identificare și susținere a brandurilor acestora. Mai mult, companiile fac eforturi mari pentru a pune la dispoziția angajaților și clienților un mediu de lucru creativ, respectiv un mediu primitor, care să transmită valori și mesaje specifice.

Până la urmă, în funcție de design și caracteristicile funcționale  ale spațiului, va depinde în mod direct progresul echipelor în creativitate și inovație – ceea ce atenționează companiile, arhitecții și consultanții cu privire la plierea strictă pe nevoile și procesele de lucru ale angajaților.

Chiar există interior design?

Chiar există interior design? – mă întreabă Ady Lucian Niculiță, antreprenor, manager antagonik și interior designer. Asta ne face să aruncăm o privire mai atentă asupra design-ului interior, respectiv asupra nivelului de implicare al antreprenorilor în cadrul acestui proces. Astăzi vorbim cu Ady despre una dintre cele mai importante coordonate ale unei afaceri, indiferent de stadiul de dezvoltare a acesteia – amenajarea spațiului interior.

Cert este că un business, un nume, un logo sau un spațiu amenajat nu formează neapărat un brand, în adevăratul său sens; însă, atunci când există o suprapunere a planurilor acestor elemente și se formează un tot unitar, este transmisă senzația numită brand, explică Ady: De aceea, tot ceea ce realizez eu, este întotdeauna raportat la context – mereu justificabil si cât se poate de obiectiv, pentru a mentine un echilibru, respectiv de a evita clișeul artistului subiectiv: care încearcă mereu să se impună, dar fără rezultate satisfăcătoare de partea business-ului, a clientului, a produsului etc.

Pentru el, design-ul interior nu înseamnă parametri, soluții universale sau modele standard pe care să le aplice în mai multe contexte. În schimb, design-ul interior înseamnă empatie, înțelegere și autocunoaștere – înseamnă grijă pentru nevoile individuale ale clientului; înseamnă respect față de brand și  identitate; nu în ultimul rând, înseamnă creație, pentru că el concretizează brandul clienților în forme, culori și texturi.

În linii mari, spațiul interior este locul indispensabil al unei societăți. Fie că vorbim despre un spațiu de relaxare, muncă, joacă, spații comerciale sau instituții, fiecare trebuie să transmită o senzație în raport cu destinația spațiului și publicul-țintă care urmează să frecventeze spațiul respectiv. Prin amenajarea unui spațiu care pastrează acest raport,  empatia și grija față de clientul final este transmisă cu succes. Cu alte cuvinte, se transmite o senzație care face diferența clară a unui brand.

Acesta este, în esență, numitorul comun al tuturor deisgnerilor autentici – încep prin cunoașterea clientului, a brandului, valorilor și a modului în care acestea vor interacționa ulterior:

Un spațiu nu se amenajează peste noapte; necesită timp de cunoaștere a subiectului,  apoi are loc întregul proces de amenajare și implementare, care solicită cele mai importante resurse: timp, energie și resurse financiare din partea tuturor persoanelor implicate în mod direct sau indirect în proiect – Ady Lucian Niculiță, antagonik.

ASUL din mânecă

Oamenii și companiile smart înțeleg foarte bine că amenajarea spațiului poate fi un tool foarte bun; un AS în mânecă, dacă este realizat cum trebuie. Ei urmăresc permanent să păstreze și să transmită identitatea companiei clientului final – cel care trăiește experiența propriu-zisă și care poate reveni (sau nu) în spațiul respectiv.

Să știi că aici apare acel filtru obiectiv de care el (clientul) are nevoie pentru a sintetiza și concretiza identitatea spațiului. Amenajarea spațiului este realizată în funcție de activitatea și destinația sa. Pornind de la aceste repere, contribuim cu soluții pe termen mediu și lung, fie că este vorba de amenajarea unei locuințe, fie că vorbim de un business scalabil. În acest context (al business-ului scalabil), trebuie standardizate și elementele de formă, cromatică și materiale, astfel încât să permită susținerea și scalarea pe termen lung în spații de forme diferite, zone în care nu sunt permise anumite culori sau texturi, ori alte contexte care pot opri procesul de amenajare.

Cum asiguri armonia și unitatea unui spațiu vizitat de clienți? Dar echilibrul, concentrarea și focusul în cazul unui spațiu de muncă?

Armonia și identitatea unui spațiu trebuie să fie durabilă pentru justificarea investiției. La rândul său, acest aspect îl obținem în funcție de concept, respectiv în funcție de baza brandului (sau orice element standardizat, care nu se schimbă peste noapte), influențând linia de design a spațiului prin concept, formă și/sau culoare.

Pe de altă parte, în spațiile de muncă, accentul trebuie pus în primul rând pe funcționalitate, astfel încât procesul de muncă să fie eficientizat, iar aceasta presupune o cercetare a  procesului de muncă ce va avea loc în acel spațiu – ca în final, amenajarea să contribuie pozitiv la creșterea productivității echipei.

Mi-ai spus că alb-negru este viitorul. Este baza fiecărui design reușit. De ce crezi asta? Nu ar suna mai degrabă ca acel lucru prestabilit, clasic, de la care am pornit?

Pot spune că alb-negru este un element cromatic de viitor, dar și o bază foarte bună pentru orice pată de culoare pusă în evidență într-un mod profesionist. Să ne imaginăm o panză pictată în culori, iar undeva se mai adaugă  încă o pată de culoare – observăm repede că diferențierea și evidențierea nu mai au loc. De aceea, avem nevoie de elemente cromatice precum alb-negru sau culori de fundal, în care subiectul să fie în centrul atenției. Cu toții își vor aminti de acel detaliu semnificativ.

Un spațiu poate fi memorabil atât timp cât se găsește un echilibru între formă, culoare și proporții, dar, în același timp, ținând cont de esența brandului cu elementele de origine ale acestuia.

Pentru a obține un echilibru vizual în design-ul de orice tip, ne putem folosi de numărul 1,618033. Fie că acceptăm sau nu, în spatele oricărui element echilibrat, ne lovim de un calcul matematic. Acest număr reprezintă numărul de aur sau secțiunea de aur, iar prin prisma acesteia obținem o estetică placută, fiind totodată în raport cu ființa umană.

Oricât ne-am contrazice, un spațiu este definit, în fond, de linii și forme grafice stilizate și proporționate, astfel încât totul să fie într-un echilibru vizual care atrage și lasă o senzație de perfecțiune. Graphic design-ul este un element-cheie în identitatea spațiului; liniile, formele și culorile sunt selectate, preluate și transpuse, definind spațiul și corelând identitatea vizuală a brandului, linia de grafică și alte elemente  semnificative într-un element vizual mai complex.

Pe antagonik puteți observa aceste elemente vizuale complexe, despre care am vorbit și care sunt prezente în fiecare proiect de-al lui Ady. Ce le face să fie atât de speciale? Faptul că la bază se află empatia și dorința de a găsi un echilibru între concept, formă și culoare: Această dorință vine la pachet cu un dar din familie, vis-a-vis de zona artelor vizuale, pe care îl moștenesc și care m-a ajutat – pe langă studii și mentorii de la care am luat fiecare element pentru a-mi stabili procesul de creație în care rezulatele să vorbească de la sine, adaugă Ady Lucian Niculiță, antagonik.

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.