Zâna Merciluță, etichete cu „Port cu mine o faptă bună” și dorința de a aduce valoare comunității. Am trecut pragul atelierului de fapte bune din București și am descoperit povestea a două antreprenoare care au pornit în 2012 cu cele mai bune intenții, o idee și foarte multă pasiune.

Azi este despre Atelierul Merci, fondat de Alina Țiplea și Daniela Staicu: un atelier social, de croitorie, care susține cazuri sociale și medicale prin reciclarea hainelor și obiectelor din donație și prin crearea de produse cu eticheta „Port cu mine o faptă bună”.

100% din profit merge către Zâna Merciluță, un proiect medical pentru copiii cu afecțiuni oncologice și copiii din medii vulnerabile, respectiv „ Merci la Sat” – un proiect socio-educativ de burse de studiu pentru copiii din mediul rural,  renovare de școli și creare de laboratoare de informatică.  

Profit înseamnă atunci când reușești să creezi o echipă sudată, produse de calitate și prietenoase cu mediul și să existe o piață care să le aprecieze și să le cumpere.

Antreprenoriatul social a devenit în ultimii ani un concept de nișă în mediul de business. Care a fost motivația de a începe Merci Charity Boutique în 2012?

Asociația Merci Charity Boutique și-a început activitatea în 2012 cu un magazin caritabil situat în Centrul Vechi din București, unde primeam donații în haine și obiecte pe care le expuneam în boutique sau care mergeau către familii nevoiașe.

Scopul charity boutique-ul a fost valorificarea hainelor și obiectelor donate, aflate în stare bună, și folosirea fondurilor strânse pentru sprijinirea copiilor cu afecțiuni oncologice și a copiilor cazuri sociale, din comunități rurale sărace și din București.

Deoarece doar 1 % din hainele primite puteau fi expuse, în principal din cauza calității, am decis ca restul să fie reciclate. Așadar, am creat Atelierul Merci, un spațiu, în acel moment, independent de charity boutique, unde să reciclăm o parte din hainele primite în donație, dar să și facem haine noi, toate purtând eticheta „Port cu mine o faptă bună”, deoarece fondurile obținute merg către proiectele de sănătate (www.zanamerciluta.ro) și de educație (burse de continuare a studiilor pentru copii de la sate, creare de laboratoare de informatică în școlile de la sate, renovarea de școli).

Ce înseamnă să fii antreprenor social în România? Suntem cu adevărat pregătiți pentru afaceri de tipul acesta?

Ca antreprenor social, în România, ești în competiție cu orice alt antreprenor din nișa respectivă. Credem că suntem încă la începutul dezvoltării afacerilor sociale și sperăm că atât oamenii își vor îndrepta mai des atenția către produsele create de business-uri sociale, care sunt la fel de calitative sau poate chiar mai bine realizate decât celelalte care nu au și un scop social (nu aduc un beneficiu sociețății prin angajarea unor persoane defavorizate sau nu obțin produse noi prin reciclarea altora).

Afacerile sociale presupun, în general, munca cu persoane din medii defavorizate. Ați întâmpinat provocări?

În lucrul cu persoanele care nu au obișnuița păstrării unui loc de muncă, a asumării unei responsabilității pentru munca făcută sau au în grijă o persoană invalidă sau bolnavă, este mai dificil să obții o productivitate care să mențină afacerea respectivă viabilă și antreprenorul trebuie să dea dovadă și de empatie și flexibilitate a programului de lucru, în funcție de context.

De aceea, în majoritatea țărilor europene care au legislație pentru economia socială, există facilități fiscale care să  permită business-ului respectiv să supraviețuiască în primul an, care de regulă este dificil pentru orice business și ulterior să se dezvolte.

De ce este nevoie pentru a începe o afacere, în viziunea dumneavoastră?

Credem că este nevoie întâi de toate de motivația de a trece de la idee la acțiune, chiar dacă există posibilitatea unui eșec. Atât dintr-o victorie, cât și dintr-un eșec, pot fi trase multe concluzii, care mai târziu ne pot ajuta în următoarea afacere Atelier Merci a pornit cu o idee, în care echipa noastră a crezut, a prezentat-o mai departe într-un pitch către UniCredit Bank și astfel am obținut suma pentru a începe atelierul.  Chiar dacă nu obțineam din prima încercare această sumă, cu siguranță am fi continuat să căutăm și alte resurse.

Antreprenor nu trebuie să renunțe la ideea pe care atunci când întâlnește un obstacol. Fiecare piedică poate fi o oportunitate sau o direcție către o nouă abordare a ideii.

www.ateliermerci.ro  www.mercicharity.ro

Sursă foto: www.monoclu.ro 

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.

Write A Comment