Romania este afectata de masurile impuse de guvern, iar probabil acesta este doar inceputul crizei care incepe sa se contureze in Romania. Fara sa creem o stare de panica inutila, am stat de vorba cu trei antreprenori romani care au afacerile vizate de aceste masuri impuse de guvern, fie direct, fie indirect. Pentru unii dintre ei aceste masuri pot insemna totusi si noi oportunitati.

Aproape orice antreprenor ai intreba, indiferent de domeniul de activitate, ti-ar raspunde ca este afectat intr-un fel sau altul in aceasta perioada. Fie ca vorbim de scaderea vanzarilor, de incapacitatea angajatilor de a lucra, sau de imposibilitatea de a importa sau exporta produse, antreprenorii se lovesc in aceste zile de un test de rezistenta sau de un test de gasire de solutii salvatoare.

Multe industrii sunt puse pe butuci in aceste zile, angajatii tinuti acasa cu forta, iar contractele mai atarna de un fir de ata, intr-o incertitudine totala. De la companii de organizare evenimente, pana la prestatori de servicii de evenimente, de la companii de catering, transportatori sau afaceri in IT, fiecare business este afectat intr-un fel sau altul. Ne-am dorit sa aflam cum sunt afectate cateva industrii din Romania si am discutat cu cativa antreprenori in acest sens.

Industria coachingului si a consultantei in marketing sunt putin afectate de catre criza coronavirus, mai ales datorita faptului ca astfel de activitati se desfasoara deja online.

“Deciziile luate de guvern nu m-au afectat in mod specific intrucat mare parte din activitatea mea se desfasura deja online. Avand si clienti internationali a fost cumva o necesitate. Mai mult, eu am vazut acest moment ca pe o oportunitate. Orice limitare este de fapt o redirectionare. Cand pe o strada se lucreaza, o alta va deveni traseul preferat al multor soferi. Cand oamenii au mai putine optiuni de activitati offline, aceasta strada aglomerata se muta online, unde va creste considerabil consumul de content in toate formele lui, dar in special video. E un moment ideal pentru companiile inteligente sa creasca.” ne-a declarat Alina Tabusca, fondator Coach4Marketing.

In ceea ce priveste viitorul in domeniul consultantei in marketing, Alina Tabusca este optimista si vede chiar si o crestere a activitatii, datorata in mod special cautarii de solutii creative in marketing din partea altor companii pentru a supravietui.

“Ultimul lucru pe care mi-as dori sa il intelegem este ca, chiar si intr-un moment de blocaj, oamenii si companiile vor continua sa aiba nevoi. Si atunci, e important sa gasesti cai sa le acoperi, fie ca sunt bartere, parteneriate cu incasare decalata, servicii cu plata esalonata sau alte optiuni care sunt benefice pentru clientii sau antreprenorii din jurul tau. In ultima vreme storytelling-ul a fost in voga si multe companii au invatat sa construiasca povesti frumoase. Acum a venit momentul in care acele povesti sunt puse la incercare. E momentul sa livram conform promisiunilor noastre, iar asta ne face mai puternici, mai autentici, mai maturi. Si pe termen lung, maturizarea antreprenoriatului local inseamna companii mai longevive, parteneriate stabile si un capital de incredere foarte valoros.” a completat Alina Tabusca (Coach4Marketing)

O industrie afectata de noul virus este productia video, in mod special productia video de eveniment (filmari, transmisii LIVE, sonorizari), unde reglementarile guvernului si-au spus cu adevarat cuvantul.

“De la inceputul saptamanii pana acum ni s-au anulat toate evenimentele din aceasta luna. E firesc ca oamenii sa fie speriati, chiar daca probabil nu ar fi fost reglementari clare din partea guvernantilor, evenimentele oricum ar fi avut de suferit deoarece nu ar fi venit multa lume acolo. Am incercat pe cat posibil sa minimalizam pagubele produse de acest virus in industria noastra, oferind solutii de livestreaming pentru afacerile care doresc sa-si continue activitatea”, ne-a declarat Ciprian Pop, CEO Anvergura.

Conform lui Ciprian Pop, in aceasta perioada au crescut solicitarile pentru transmisiile LIVE in locul filmarilor de evenimente, insa in continuare incertutudinea pluteste in aer, iar companiile sunt rezervate pentru a face pasi urmatori.

O alta industrie foarte greu incercata este cea a organizarii de targuri si expozitii. Cu o cifra de afaceri de aproximativ 1 milion de euro, Ana Haralambie (Targurile Ghidul Miresei) se vede pusa in situatia de a concedia oamenii si de a inchide activitatea.

“Mi s-a suspendat pe loc, total si integral sursa de venit, 100% din ea cu aplicare retroactiva chiar (adica nevoia de a returna sumele deja luate in avans pentru expozitiile anulate). Pierderea este integrala, afacerea in sine.” ne-a declarat Ana Haralambie, CEO Ghidul Miresei

Din cinci targuri Ghidul Miresei organizate intr-un an, trei evenimente au fost anulate. Fiind in imposibilitatea de a mai organiza targuri (care sunt interzise), intr-o piata a nuntilor in care nici macar nuntile nu mai au loc (fiind de asemenea interzise), Ghidul Miresei asteapta de pe margine revenirea la o viata si o activitate normala.

Ca cei trei antreprenori din acest articol, in toata Romania se regasesc mii sau poate zeci de mii de oameni care traiesc aceste zile intr-o incertitudine. Oare isi vor mai putea plati taxele la stat, ratele la banca sau salariile? Cat va mai dura criza aceasta? Intrebari fara raspuns, iar pentru afacerile din Romania, indiferent cat de mari sau mici ar fi, situatia nu este tocmai roz. Fiecare companie incearca sa gaseasca solutii de salvare, insa speram ca si factorii politici sa ia masuri favorabile pentru a salva afacerile romanesti.

Autor

Pasionat de business si jurnalism

Write A Comment