Astăzi stăm de vorbă cu fondatorul Microgreens România, Cristian Tudor – inginer, antreprenor și promotorul microplantelor în România. La ferma din Gorgota (Prahova),  sunt cultivate plantele comestibile în miniatură. Denumirea asimilată este „microgreens“ (microplante, microverdețuri) și sunt extrem de populare în rândul restaurantelor de top cu meniuri fine dining şi a la carte, Master Chefilor, dar și celor care își doresc adevărate „explozii nutritive” în farfurii.

Unul din cei mai importanți factori în reușita unui business este poziționarea prin ceea ce oferi.  Noi ne-am dorit să fim lideri pe piață și acest lucru nu s-ar fi putut dacă nu am fi cei mai buni. Așa că dacă faci un lucru, fă-l cel mai bine.

Ideea business-ului a venit într-o perioadă în care Cristian lucra pentru o multinațională din Grecia, producătoare de răsaduri pentru profesioniștii din legumicultură. A fost primul său job în domeniu, imediat după finalizarea studiilor. Nu a durat mult, că după șase luni a descoperit această cultură, cu origini din SUA, încă din 1986.

„Inițial, nu am știut foarte multe lucruri despre potențialii mei clienți. Știam că o să merg direct la restaurant și că o să discut cu chefi. Știu că poate suna clișeic, dar am crezut atât de mult în idee, încât am considerat că nu o să fie greu să-i conving.”

După o perioadă de documentare, după teste și cercetări, Cristian a adus primele mostre de microplante pe masa marilor chefi ai restaurantelor din București. A mers la cei mai buni din domeniu, primul client al său fiind chiar Joseph Hadad – cel mai bun bucătar din România în ultimii trei ani.

„La momentul acela, deja chefii precum Dl. Joseph foloseau plante ca ale noastre, importante din Olanda. Nu erau prea mulți, se puteau număra pe degete, spune Cristian.

Românii și microplantele: Era piața din România pregătită să întâmpine astfel de produse?

Nu, pentru că românii încă nu aflaseră de existența lor. Momentul apariției noastre a coincis perfect cu momentul în care emisiunile culinare  au motivat din ce în ce mai mulți chefi să-și dorească să îmbunătățească ceva în farfuriile lor și să-și ridice standardele. Microgreens România a picat perfect, deoarece se săturaseră de morcovi sculptați și bine-cunoscutul pătrunjel. Nu au fost nevoie de prea multe dovezi pentru a-i convinge de avantaje. Deja cei mai mari cunoscuți chefi   acceptaseră, așa că nu a fost foarte greu cu restul contractelor.

De acum încolo însă începe greul, ne spune Cristian. În ultimii ani, chefii au trecut de la faza decorului în farfurie la folosirea microplantelor ca ingrediente propriu-zise.  Urmează publicul larg, care trebuie să afle despre beneficiile nutritive asigurate de microgreens.

Când ajungem la capitolul „investiție inițială”, mulți antreprenori dau, pur și simplu, sumele investite în respectivul business. În cazul lui Cristian Tudor însă, situația stă puțin diferit: acesta a investit aproximativ 30.000 de euro și foarte multă dăruire. Își privește afacerea ca pe o pasiune, la care lucrează în fiecare zi cu drag și vorbește despre microplante cu multă plăcere:

 Ai niște plante mici, tinere, în prima parte a vieții, dar cu nevoie de atenție MARE. Dacă-ți iei puțin privirea de la ele, poți să le pierzi. Gândește-te la aceste plante ca la niște bebeluși mici, firavi, doar că nu cer de mâncare, vor doar apă, lumină și căldură.

S-a auzit un mare și hotărât „DA!” atunci când l-am întrebat pe Cristian dacă ar începe aceeași afacere.

Pot spune că sunt una dintre persoanele care chiar face ceea ce-i place, lucrez în fiecare zi cu drag. Există satisfacții, este o cultură rapidă, cu rezultate în scurt timp, iar acest lucru a fost unul dintre primele imbolduri încă de la început. Pe lângă acestea, business-ul m-a condus în direcția cunoașterii unor oameni cu care am legat prietenii extraordinare.  Așa mi-am cunoscut și soția, deci categoric nu aș face altă alegere.

În acest moment, la ferma din Gorgota se cultivă aproximativ 35 de varietăți de microplante, flori comestibile și plante aromatice. Echipa este formată din 18 persoane care lucrează în sere, livrări, vânzări, tehnică și chiar marketing. Clienții Microgreens Romania nu sunt doar restaurante fine dining. Aceștia au fost la început. În zona de HoReCa, clienții sunt din toate categoriile, de la restaurante de top la hoteluri și săli de evenimente.
Microgreens este un business sustenabil, care a crescut organic. La sfârșitul anului trecut, au accesat un credit de investiție pentru a-și extinde capacitatea de producție și pentru a-și eficientiza munca.

Așa cum vă povesteam mai devreme, agricultura începe să fie mai atractivă, lucru care se întâmplă inclusiv cu această cultură de microplante.  Era doar o chestiune de timp până să apară competitorii. Apariția lor este o evoluție firească și nu ne-a speriat deloc. Avem un avantaj competitiv important, tradus în calitate, constanță, trasabilitate și notorietate, pe care intenționăm să-l consolidăm.În momentul în care am început business-ul, metoda de calcul a prețului a fost simplă. Am procedat așa cum procedează competitorii noștri acum, am dat preț mai mic decât distribuitorii din Olanda și chiar și așa, neștiind să fac diferența între adaos comercial și profit, mi se părea că este un business extraordinar. Cât timp am folosit mașina personală, iar singurii angajați eram eu și mama mea, calculele arătau bine. Acum, când suntem o companie cu 18 angajați, toți cu carte de muncă, mașini, impozite, rate la bănci, materii prime, ce să vezi, adaosul ăla mare, luând în considerare doar costurile materiei prime, se traduce într-un profit brut de mai puțin de 20%.

Microgreens România este în prezent o companie foarte apreciată atât de clienți, cât și de colaboratori. Au clădit, în primul rând, o relație de prietenie, apoi una comercială. Nici trecerea la retail nu a fost dificilă, ci mai degrabă o etapă firească în urma dezvoltării companiei: produsele  erau extrem de căutate în piața HoReCa.

Prima colaborare a fost în primul an de la înființare și următoarea colaborare în anul imediat următor. Avem deja și două contracte pe zona de retail, unul începe săptămâna viitoare, următorul la începutul lunii aprilie. Aici începe adevărata provocare: educarea consumatorului final, căruia dorim să îi transmitem importanța beneficiilor microplantelor din punct de vedere nutrițional. Unele dintre speciile pe care noi le cultivăm sunt de la 40 până la 50 de ori mai concentrate în substanțe benefice decât părțile comestibile ale plantelor mature. Și-au câștigat statutul în categoria de SUPERFOOD, cu proprietăți nu doar pentru un stil de viață sănătos sau prevenție, ba chiar pentru terapie, cu studii bine documentate la universități și instituții de cercetare consacrate.

Un sfat pentru cei aflați la început de drum? Go for it!

Să-și stăpânească frica. Să nu uite de ea, ci să o stăpânească! Ai o idee, vrei să faci un business, crezi foarte mult în ea și toți îți spun că ești nebun și că trebuie să te liniștești? Lasă-i! Du-te într-un „colț”, negociază cu tine, vezi dacă chiar este plauzibilă ideea și nu sta mult pe gânduri. Vezi ce resurse ai, ce-ți mai trebuie și începe. Go for it!

Autor

Pentru că antreprenoriatul este principalul vector al progresului unei comunități. Pasionată de noile invenții, soluții și de potențialul extraordinar al românilor.